نوشته شده توسط : جعفر

Iris دوربین مداربسته چیست ؟

Iris دوربین مداربسته یکی از مهمترین اجزای دوربین است. مکانیزم آیریس در دوربین همانند باز و بسته شدن عنبیه چشم انسان است تا میزان نور دریافتی را مطابق شدت منبع نور تنظیم نماید. دلیل نام گذاری آیریس را نیز می توان عملکرد مشابه آن به عنبیه چشم انسان دانست. عنبیه چشم نقش کنترل کننده میزان نور ورودی را دارد. به این ترتیب که در شرایط کم نور با تغییر در ساختار خود سعی دارد نور بیشتری را دریافت کند. در مواقع نور زیاد نیز این تغییر به صورت عکس رخ می دهد تا از ورود نور اضافی به چشم جلوگیری کند. در ادامه به معرفی انواع آیریس و مکانیزم هر یک می پردازیم.

 
 

آیریس چگونه کار می کند

همان طور که در بالا اشاره شد آیریس نقش عنبیه چشم را در دوربین مداربسته ایفا می کند. اگر آیریس دهانه و دریچه بزرگتری ایجاد کند، نور بیشتری می تواند از آن عبور کند. دریچه کوچک Iris اجازه عبور نور کمتر را می دهد. نوری که از آیریس عبور می کند به سنسور تصویر برخورد می کند. سپس آن نور به عنوان impulse های الکتریکی که فیلم را ایجاد می کند، ثبت می شود. ورود نور بیش از اندازه موجب خرابی تصویر و گاهاً سیاه شدن آن می شود. آیریس دوربین مداربسته براساس نوع تنظیمات دریافت نور انواع مختلفی دارد.

 
 
 

انواع آیریس (Iris):

  • آیریس ثابت ( Fixed Iris)
  • آیریس دستی ( Manual Iris)
  • آیریس اتوماتیک ( Auto Iris)
  • P-Iris
 
 
 

آیریس ثابت

در آیریس ثابت، شدت نور وارد شده به دوربین و چیپست همیشه ثابت خواهد بود. این به این معناست که آیریس ثابت، تغییری بر روی میزان نور ورودی به دوربین انجام نمی دهد. در واقع میزان نور برای دوربین قابل تنظیم نیست و تنظیمات آن توسط کارخانه سازنده صورت می گیرد. ضمن اینکه اغلب بخاطر سرعت پایین F-Stop، همیشه باز است. این نوع آیریس معمولاً در دوربین های کوچک مثل مینی دام ها استفاده می شود.

می توان گفت دوربین مداربسته با Iris ثابت گزینه مناسبی برای منزل است. به طور کلی تر از این دوربین ها بیشتر برای موقعیت هایی استفاده می شود که شدت نور ثابتی در طول شبانه روز دارند. به عنوان مثال محیط داخلی تجاری، مسکونی، ادارات که همواره شدت نور در آنها ثابت است.

 

رابطه بین روزنه، F-Stop  و عمق میدان

  • F-Stop زیاد = عمق میدان زیاد = نور کمتری لازم
  • F-Stop کم = عمق میدان کم = نور بیشتری لازم
 
 
 

آیریس دستی

در آیریس دستی امکان تنظیم دریچه آیریس آن هم به صورت دستی وجود دارد. بنابراین کاربر می تواند به صورت دستی هنگام نصب با توجه به شدت نور محیط دریچه آیریس لنز دوربین را تنظیم کند. در نتیجه این عمل کیفیت تصویر دوربین مناسب خواهد شد. این تنظیم در زمان نصب انجام می شود به این دلیل که دسترسی به دوربین ممکن است بعد از آن دشوار باشد.

اما چنانچه شدت نور در طول شبانه روز تغییر کند، کیفیت تصویر کم می شود. بنابراین لازم است Iris با هر بار تغییر شدت نور در محیط تنظیم شود. از سوی دیگر تنظیمات پیاپی آیریس دوربین باعث کاهش عمر مفید دوربین مداربسته نیز خواهد شد. زیرا دوربین مداربسته با تنظیمات مکرر دچار اختلال می شود.

 
 
 

آیریس اتوماتیک

در این مدل از آیریس که بر روی لنز قرار دارد امکان تنظیم نور به صورت اتوماتیک وجود دارد. این Iris دوربین مداربسته دارای موتور است و باز و بسته شدن به طور خودکار را ممکن می سازد. به این ترتیب دریچه آیریس با تغییر شدت نور به صورت خودکار باز و بسته می شود تا میزان شدت نور ورودی را کنترل کند. به این ترتیب کیفیت تصویر در آیریس اتوماتیک بسیار بهتر از حالت های قبلی است. به دلیل استفاده این نوع آیریس از فناوری پیشرفته تر نسبت به آیریس های دستی و ثابت اغلب گران تر هستند.

این نوع Iris در دوربین مداربسته برای مکان های بیرونی مناسب تر هستند. زیرا با تغییرات نور محیط در طی شبانه روز به طور خودکار تنظیم می شود. آیریس اتوماتیک دارای یک نقطه ضعف است. این هم آن است که وقتی دریچه دوربین مداربسته بیش از حد باز یا بسته می شود؛ امکان دارد زاویه دید و فوکوس دوربین به صورت جزئی تغییر کند.

 
 
 

Auto Iris (DC و Video)

دو نوع لنز آیریس خودکار وجود دارد: آیریس DC و آیریس video. هر دو دارای یک دریچه با قابلیت تنظیم خودکار که در تغییرات سطوح نور عمل می کند، هستند. هر دو از سیگنال آنالوگ برای کنترل دریچه آیریس استفاده می کند. تفاوت این دو درجاییست که مدار تبدیل سیگنال آنالوگ به سیگنال های کنترل موتور، در آن قرار دارد. در DV-Iris مدار در داخل دوربین قرار دارد، در حالی که در video-Iris داخل لنز است.

 
 
 

P-Iris

P-Iris مدل پیشرفته تری از آیریس های خودکار است. حرف P در کنار نام Iris مخفف Precise به معنی دقیق است. کنترل دریچه آیریس در این نوع با توجه به شدت نور محیط و توسط یک موتور الکتریکی بسیار دقیق انجام می شود. بنابراین معایبی که در آیریس اتوماتیک وجود دارد در پی آیریس وجود نخواهد داشت.

iris دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته ای که مجهز به این نوع آیریس هستند قیمت بالاتری نسبت به سایر مدل ها دارند. دوربین های مداربسته مجهز به P-Iris برای محیط هایی که نور دائماً در حال تغییر است، مناسب ترند. با توجه به گران قیمت بودن آنها بهتر است از این دوربین ها فقط برای موقعیت های حساس استفاده شود.

 

انتخاب آیریس دوربین مداربسته براساس کاربری

حال که با عملکرد انواع آیریس در دوربین مداربسته آشنا شدید، نوع کاربری هریک را توضیح می دهیم تا متناسب با نیازتان خرید کنید:

  • اگر قصد دارید دوربین مداربسته را در یک محیط اداری نصب کنید و تنها ساعات اداری را نظارت داشته باشید، آیریس دستی و ثابت مناسب تر می باشد. لذا هم کیفیت تصویر مناسبی دارد و نیاز شما را مرتفع می کند و هم نسبت به سایر مدل ها ارزان تر می باشد.
  • اگر قصد دوربین مداربسته در محیط های بیرونی و یا پارکینگ را دارید بهتر است از آیریس اتوماتیک استفاده کنید. با توجه به تغییر شدت نور در این محیط ها آیریس خودکار بهتر جواب خواهد داد.
  • در صورتی که موقعیت های بسیار حساسی دارنید مثل صندوق مغازه یا فروشگاه، طلا فروشی ها، بانک ها و دیگر مراکز حساس و مهم حتما از پی آیریس استفاده کنید. در این مدل تصاویر دوربین دارای کیفیت بسیار خوبی می باشد و جزئیات به خوبی در آن مشخص است.

 

 

  1. تیاندی  شرکت دوربین مدار بسته   نصب دوربین مدار بسته  نمایندگی هایکویژن

آشنایی با محصولات و دوربین های مداربسته برند HILOOK

شاخه ای از محصولات شرکت هایک ویژن، تجهیزات برند HILOOK هستند. طراحی این دسته از محصولات به نحوی بوده است که با قیمتی مناسب و در عین حال با کیفیت بسیار بالا در اختیار مشتریان قرار گیرند. خرید محصولات برند های لوک بسیار مقرون به صرفه بوده زیرا در عین داشتن قیمت مناسب از کیفیت بسیار خوبی که مطابق با نیاز کاربران باشد نیز برخوردار اند. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات کافی را در رابطه با این محصولات در اختیار خوانندگان بگذاریم.

آشنایی با محصولات تحت شبکه HILOOK

دوربین های تحت شبکه برند HILOOK با وجود قیمت ارزان قادرند تا با استفاده از آخرین فناوری های به روز در خدمت کاربران باشند و تمامی نیازهای آنان را برطرف سازند. از جمله می توان به قابلیت فشرده سازی کدک H.265+ اشاره نمود که در تجهیزات نظارتی و مداربسته بسیار محبوب و رایج بوده و امروزه نیز برای رزولوشن های 4k و حتی بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این سیستم فشرده سازی به راحتی می توانید در مصرف فضای ذخیره سازی و پهنای باند صرفه جویی نمایید. همچنین ویژگی دیگر این محصولات وجود قابلیت WDR و EXIR در آنهاست  که به ترتیب برای مکان هایی با اختلاف سطح نور و تصویربرداری در شب مورد نیاز هستند. این دوربین ها قادرند تصاویری با کیفیت بسیار بالا و رزولوشن تصویر تا 4 مگاپیکسل ارائه دهند.

محصولات آنالوگ HILOOK

دوربین های سری آنالوگ HI-LOOK، از قابلیت فشرده سازی H.264+ به منظور فشرده سازی فایل های مربوط به تصاویر استفاده می کنند که به نوبه خود دارای کارایی مناسبی بوده و در نتیجه در مصرف بهینه پهنای باند و فضای ذخیره سازی نیز صرفه جویی می شود. این دوربین ها می توانند تصاویری با کیفیت بسیار بالا و رزولوشن تصویر تا 3 مگاپیکسل ارائه دهند. دوربین های آنالوگ های لوک نیز دارای نسخه 2.0 از قابلیت EXIR هستند به همین دلیل از جهت تصویربرداری در شب و یا شرایط نور کم دارای کارایی بالایی هستند.

با وجود دوربین های آنالوگ HiLook به راحتی قادر خواهید بود تا با صرف کمترین هزینه سیستم آنالوگ قدیمی خود را به یک سیستم مگاپیکسلی ارتقا دهید. همچنین دستگاه های ضبط DVR و NVR های لوک قابلیت پشتیبانی از دستگاه های HD-TVI، AHD، CVBS و IP را دارند. تمامی دستگاه های ضبط برند های-لوک از آخرین نسخه نرم افزار HiLook iVMS 4200 پشتیبانی می کنند و شما قادر خواهید تا به راحتی سیستم مداربسته خود را توسط آن مدیریت نمایید. این نرم افزار دارای ویژگی های متعددی از جمله قابلیت های پخش زنده، ضبط تصاویر، جستجو در تصاویر، پخش از راه دور، بک آپ فایل، مدیریت سیستم آلارم و … می باشد. از این نرم افزار اغلب در مدیریت پروژه های کوچک و متوسط استفاده می شود.

قیمت مناسب

محصولات برند های لوک دارای تنوع بسیار بالایی هستند و در حال حاضر نیز رنج وسیعی از آنها که شامل انواع دوربین مداربسته، دستگاه های ضبط NVR و DVR و… می شود، در اختیار کاربران قرار دارند. این محصولات مطابق با بالاترین و آخرین استانداردهای کیفیت و ایمنی طراحی و تولید شده اند. نسبت به قیمت آن این سیستم ها دارای کیفیت و کارکرد فوق العاده ای بوده و برای پروژه های کوچک و متوسط انتخاب مناسبی محسوب می گردند. با وجود این محصولات، دیگر بسیاری از محصولات ارزان ولی بی کیفیت از لیست خرید شما حذف خواهند شد.

موارد و قابلیت های زیادی در برد الکترونیکی این محصولات وجود دارد که به طور خلاص در زیر به آن اشاره می کنیم:

  • قابلیت WDR: بهبود کیفیت تصویر در مکان هایی با اختلاف سطح نوری زیاد
  • قابلیت 3D DNR: کاهنده نویز دیجیتالی تصویر
  • چند زبانه بودن نرم افزار: دارای منوی چند زبانه برای راحتی بیشتر کاربران در سرتاسر دنیا
  • خروجی/ ورودی صدای دو طرفه: قابلیتی که همزمان امکان ضبط و همچنین پخش صدا را فرآهم می کند(صحبت کردن از طریق دوربین)
  • پشتیبانی از کارت های حافظه: (امکان نصب SD کارت)
  • خروجی و ورودی های آلارم: (برای ایجاد هشدارهای لازم برای امنیت بیشتر)
  • نور مادون قرمز دید در شب IR: (برای تصویربرداری در شب)
  • تکنولوژی PIR: (سیستمی برای تشخیص ورود افراد)
  • و ..

H.265+ در HILOOK

H.265+ ورژن جدیدتری از فرمت قبلی آن یعنی H.265 است. با استفاده از فشرده سازی H.265+ نه تنها در مصرف پهنای باند صرفه جویی می گردد بلکه در بهینه سازی فضای ذخیره سازی نیز تاثیرگذار است و بطور کلی عملکرد و کارایی سیستم را تا 83 درصد افزایش می دهد. در مقایسه باH.265، کدک H.265+ می تواند زمان ضبط را تا دو برابر کاهش دهد و در مقایسه با H.264، می تواند تا چهار برابر تعداد دوربین های بیشتری را پشتیبانی کند.

“با Hi Look در زمان و منابع شما صرفه جویی می گردد”

WDR

همانطور که در مطالب قبلی به تفصیل صحبت کردیم دوربین های مداربسته در محیط های گوناگونی نصب می گردند. در این محیط ها اختلاف بین سطوح نوری که به دوربین می تابد وجود خواهد داشت . برای مثال اگر دوربین مدار بسته خود را در جلوی درب ورودی نصب کنید تابش اشعه نور خورشید به آن باعث سیاه و کدر شدن قسمت هایی از تصویر می گردد. اما با وجود قابلیت WDR روشنایی تصویر به خوبی تنظیم شده و این مشکل برطرف خواهد گردید. دوربین های مداربسته های لوک دارای 120db WDR هستند و به همین سبب تصاویری که به نمایش می گذارند بسیار واقعی و بدون هیچگونه تاری و روشنایی بیش از حد خواهد بود.

EXIR

دوربین مداربسته HILOOK بهترین گزینه برای تصویر برداری در شب است. زیرا از قابلیت EXIR نسخه 2.0 پشتیبانی می کنند. با وجود قابلیت اکسیر و با استفاده از تابش تقویت شده نور مادون قرمز کیفیت تصاویر در شب یا در نور کم بسیار  بهبود می یابد.

 

https://tiamcctv.com/hikvision-sadp/

30.2

https://tiamcctv.com/shop/

3.6

https://tiamcctv.com/video-analysis-in-the-service-of-cctv-cameras/

4.6

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2643g0-izs/

6.4

https://tiamcctv.com/product-category/cctv/network-camera-ip/

11.2

https://tiamcctv.com/product-category/cctv/network-camera-ip/ip-bullet/

11.2

https://tiamcctv.com/product/ds-7608ni-e2-8p/

11.8

https://tiamcctv.com/product/ds-7116hqhi-k1/

13.6

https://tiamcctv.com/product/ds-2ce16d0t-it3/

14.6

https://tiamcctv.com/product-category/brand/hikvision/

14.8

https://tiamcctv.com/product/ds-7732ni-e4/

15

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd1053g0-i/

18.2

https://tiamcctv.com/product/ds-7732ni-k4/

19.8

https://tiamcctv.com/product/hr901-af-82n/

22.4



:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

تست هارد دوربین مداربسته

هارد دوربین مداربسته یکی از مهمترین قسمت های سیستم نظارتی جهت ذخیره اطلاعات است. لذا در برخی موارد ممکن است به دلایلی تصاویر دوربین مداربسته ضبط نشود. لذا اولین گام جهت رفع مشکل ضبط نشدن تصاویر تست هارد دوربین مداربسته است. لذا در ادامه به شما یاد می دهیم از کجا بفهمیم که هارد دوربین مداربسته سالم است.

 
 

علائم سوختن هارد دوربین مدار بسته

  • هیچگونه تصویری دیده نمی شود و سیستم نمی تواند هارد مورد نظر را شناسایی کند.
  • محتویات هارد بالا نمی آید
  • وجود برخی پیغام ها بر روی صفحه دوربین
  • روشن نشدن دوربین
 
 
 

مراحل تست هارد دوربین مداربسته به صورت دستی

در ابتدا باید وارد منوی دستگاه DVR شده و سپس وارد قسمت Maintenance شوید.

در قسمت  Maintenance زیر منوی  Detect HDD را انتخاب کنید.

سپس گزینه Bad Sector Detection را انتخاب نمایید.

پس از آن در بخش Key Area Detection گزینه Full Detection را فعال نمایید و بر روی گزینه Detect  کلیک نمایید تا وضعیت سکتورهای هارددیسک مشخص شود.

اگر هارد دوربین مداربسته دارای مشکل باشد در بخش بررسی رنگ قرمز نشان داده می شود، در غیر این صورت سبز است و هارد مشکلی ندارد.

 
 
 

نکات بررسی وضعیت هارددیسک دوربین

توجه داشته باشید که مراحل بررسی هارد با توجه به ظرفیت آن زمانبر می باشد. بنابراین باید صبور باشید تا تمامی مراحل تا انتها پیش رود.

در قسمت status می توانید روند پیشرفت بررسی را مشاهده نمایید. بعد از اتمام مراحل این گزینه به حالت complete در می آید. در این لحظه است که شما از طریق رنگ نمایش داده شده می توانید پی ببرید که هارد سالم است یا خیر.

 
 
 

دلایل صدای ناهنجار هارد دوربین

  • خرابی برد هارددیسک
  • ضربه خوردن هارد یا افتادن از ارتفاع: از آنجا که هارد ها قابل حمل و نقل هستند ممکن است گاها دچار ضربه فیزیکی شوند که بسیار برای هارد خطرناک است و ممکن است باعث بروز صدا در آن شود.
  • نوسانات برق: زمانی که برق دچار نوسان می شود هد هارد توقف می کند و دوباره شروع به حرکت می کند. تکرار شدن این مساله باعث می شود به مرور زمان هد هارد دچار مشکل شود و صدای ریزی را ایجاد کند. همچنین نوسان برق ممکن است باعث شود برد هارد بسوزد. بنابراین توصیه می شود نوسان برق را از طریق یک رابط استاندارد کنترل نمایید.
 
 
 

رفع مشکل عدم تشخیص هارد توسط DVR

1-دستگاه دی وی آر را خاموش کنید و آن را باز کنید. اتصال سکوت و منبع تغذیه هارد را بررسی کنید تا مطمئن شوید وصل است.

2-در صورتی که هارد و منبع تغذیه متصل هستند، سوکت هارد را جدا کنید و هارد را از دستگاه خارج نمایید.

3-دستگاه dvr را روشن نمایید و گزینه ریست فکتوری را بزنید تا دستگاه ریست شود.

4-در مرحله بعدی دستگاه را خاموش کنید و هارد را به دستگاه وصل کنید.

5-در مرحله آخر دستگاه را روشن کنید و به بخش تنظیمات دی وی آر بروید و بررسی کنید که دستگاه هارد را تشخیص می دهد یا خیر.

در صورتی که دستگاه dvr همچنین هارد را تشخیص نداد، آداپتور با جریان بالاتر استفاده کنید. اگر باز هم همچنین مشکل دارید این احتمال وجود دارد که هارددیسک شما سوخته باشد.

در صورت باقی ماندن مشکل می توانید با شماره نمایندگی هایک ویژن 88500020  بخش فنی تماس گرفته و درخواست خود را ثبت کنید.

 
 
 

عوامل موثر بر از کارافتادگی هارد دوربین مداربسته

یکی از علت های از کار افتادن هارد dvr مشکل پاور منبع تغذیه است. پاورهای سیستم های نظارتی در مدل های مختلفی طراحی شده است. لذا در بعضی مواقع پاوری که برای دستگاه dvr استفاده می شود ضعیف است و قادر نیست بیش از یک هارد را پشتیبانی کند.

در این مورد متخصصان توصیه می کنند از منبع تغذیه با ولتاژ 3 آمپر استفاده کنید تا توان الکتریکی کافی و لازم برای هارد دیسک را فراهم کند. بعضی از دستگاه های dvr ارزان از پاورهای 2 آمپر استفاده می کنند که قادر به پشتیبانی از 3 هارددیسک نمی باشد. لذا باید در هنگام خرید سیستم نظارتی به این مساله توجه خاص داشته باشید.

دلیل دیگر از کارافتادگی هارد دوبین، افزایش الکتریسیته ساکن و یا زنگ زدگی دستگاه است. لذا توصیه می شود سالانه dvr را بازکنید و با فرچه گرد و غبارها را پاک نمایید تا سیستم خنک تر شود.

عموما دی وی ار های ارزان نمی توانند تصاویر با نرخ فریم های بالا را پشتیبانی کند. به همین دلیل با مشکل ضبط مواجه خواهیم شد.

 

 

  1. سیستم های امنیتی   هوشمند سازی خانه     اسمارت سکیوریتی     شهر هوشمند

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

یکی از مراحل راه اندازی یک سیستم مداربسته مبحث انتقال تصویر است. برای این منظور می توانید از برنامه Hik-connect برای به طور کلی انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن استفاده کنید که شامل دو مرحله زیر است:

  • تنظیمات مربوط به دستگاه  DVR
  • تنظیمات بخش نرم افزار تلفن همراه

تنظیمات دستگاه DVR

ابتدا به سراغ بخش اول می رویم. برای انجام تنظیمات انتقال تصویر با برنامه Hik-connect ابتدا لازم است که دستگاه ضبط DVR خود را از طریق کابل (شبکه) به اینترنت متصل نمایید، برای این کار کافی است دستگاه مودم را با کابل شبکه ارتباط دهید.

نکته: بر خلاف روش انتقال تصویر با IP Static نیازی به تغییر یا ست آپ تنظیمات مودم ندارید.

بعد از این مرحله باید مشخصات IP دستگاه DVR را به درستی تنظیم نمایید. برای انجام این کار باید به قسمت Menu دستگاه مراجعه نموده و سپس بر روی گزینه Configuration کلیک کنید. سپس به گزینه Network رفته و در قسمت General تنظیمات را مانند شکل زیر انجام دهید.

بعد از آن که تنظیمات بالا را انجام دادید به تب Access Platform مراجعه کرده و برروی گزینه Enable کلیک کنید.

بعد از آنکه بر روی گزینه Enable کلیک کردید صفحه جدیدی باز خواهد شد. در این صفحه می بایست کدی را (به دلخواه) وارد نمایید. برای مثال CAMERA456 بعد از وارد کردن کد دلخواه باید چک باکس زیر را علامت بزنید. سپس بر روی گزینه OK کلیک کنید تا تنظیمات آن ذخیره شود.

بعد از اتمام مراحل بالا، وضعیت تب Platform Access باید به حالت Online تغییر کند. اگر این گزینه به حالت آنلاین تغییر نکند ممکن است تنظیمات IP ،DNS یا کابل شبکه متصل به مودم مشکل داشته باشند. بعد از آنلاین شدن باید تنظیمات گوشی انجام شود.

تنظیمات نرم افزار  Hik-connect

برای این محله ابتدا باید نرم افزار Hik-connect را دانلود کنید که می توانید آن را برای گوشی های IOS از اپ استور و برای گوشی های اندرویدی از گوگل پلی دانلود کنید. بعد اتمام دانلود برنامه را نصب نموده و طبق توضیخات زیر تنظیمات را انجام دهید:

1. پس از بازکردن نرم افزار در ابتدا پیامی باز می شود که باید در پایین قسمت آن بر روی گزینه ALLOW کلیک نمایید.

2. در پنجره بعدی باید گزینه Select Country or Region را کلیک نمایید .

3. در میان کشور ها ایران را انتخاب نموده و سپس گزینه ثبت را کلیک نمایید .

4. سپس باید در صفحه اصلی برنامه بر روی گزینه Login کلیک نمایید.

نکته : نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای استفاده از برنامه Hik-connect ابتدا می بایست یک اکانت جدید در آن بسازید ( همانند اکانت ساختن در تلگرام یا اینستاگرام) ، پس از ساختن این اکانت جدید می توانید تنظیمات دستگاه خود را در آن انجام دهید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

5. همان طور که تصویر مشاهده می کنید باید در صفحه زیر گزینه Register را کلیک نمائید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

6. در این مرحله نیز ابتدا تیک گزینه Read and Agree را زده و سپس بخش ریجستر یا ثبت نام با ایمیل (ممکن است با شماره تلفن جواب ندهد) را انتخاب کنید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

7. در این مرحله باید کشور Iran  را انتخاب نموده و گزینه ثبت را کلیک کنید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

8. در این مرحله باید یک ایمیل واقعی و معتبر وارد کنید. نباید از ایمیلی استفاده کنید که رمز ورود آن را نمی دانید زیرا برای این ایمیل کد تایید ارسال می گردد.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

9. در این مرحله باید به ایمیل خود رفته و کد تاییدی را که برایتان ارسال شده است را در این قسمت وارد نمایید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

10. پس از طی مراحل بالا باید در این قسمت یک نام کاربری و پسورد برای نرم افزار Hik-connect تعریف کنید

  • نکته: لازم به ذکر است که  این نام کاربری و پسورد هیچ ارتباطی با Username  و Password دستگاه DVR ندارد.
  • نکته: چنانچه بنا بر هر دلیلی نرم افزار مربوطه را مجددا نصب کردید باید از همین نام کاربری و رمز عبور استفاده نمایید، زیرا هر دستگاه با یک نام کاربری و رمز عبور خاص کار می کند.

اگر مایل بودید که تصاویر را به صورت همزمان در دو گوشی و یا بیشتر مشاهده نمایید، در گوشی دوم نیاز به ساخت نام کاربری جدید نخواهید داشت و فقط کافی است در گوشی دوم یوزر و پسورد همین اکانت را وارد کنید.

بعد از تنظیم کردن نام کاربری و رمز عبور گزینه Finish را کلیک کنید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

11. در پایان و پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور صفحه اتمام ریجستر شدن نشان داده می شود. (این مرحله تنظیمی ندارد)

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

12. در این مرحله نوبت به اضافه کردن دستگاه DVR می رسد.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

13. هنگامی که می خواهید دستگاه را اضافه نمایید، دوربین گوشی فعال شده و شما باید QR CODE را اسکن نمایید.

نکته: QR CODE در قسمت پشتی دستگاه بر روی برچسب مشخصات آن قابل مشاهده است. همچنین چنانچه به دستگاه خود دسترسی ندارید می توانید وارد Menu دستگاه DVR خود شده و در قسمت Configuration و در قسمت  Network تب Platform Access را کلیک نموده و QR CODE را از آنجا اسکن نمایید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

  • نکته 1:  چنانچه در اسکن  QR CODE با مشکل مواجه شدید می توانید از طریق  Serial No، دستگاه را اضافه کنید.
  • نکته 2: Verification Code نیز در سری های قدیمی تر هایک ویژن به صورت پیش فرض وجود دارد، اگر دستگاه جدیدی دارید ابتدا باید این کد را وارد نمائید. (مشابه با مرحله تنظیمات DVR در این مطلب).

14. بعد از اسکن کد، نرم افزار شروع به جست و جوی دستگاه می نماید و اگر دستگاه در حالت آنلاین باشد آن را یافته و شما باید مانند تصویر زیر روی گزینه Add کلیک کنید.

اگر چنانچه پیغام Offline دریافت نمودید، باید تنظیمات IP یا اتصال اینترنت و کابل های خود را بررسی کنید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

15. در این مرحله پارامتر های فوق را وارد کنید. باید دقت کنید که در این مرحله User و Password دستگاه را بزنید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

16. بعد از زدن گزینه Finish می توانید دوربین مورد نظر خود را انتخاب نموده و تصاویر آن را مشاهده نمائید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

 
 
 

https://tiamcctv.com/پهنای-باند-در-دوربین-مداربسته/

8.3

https://tiamcctv.com/product-tag/گارانتی-مهر-تجارت/

10.1

https://tiamcctv.com/avs-warranty/

10.7

https://tiamcctv.com/product-category/storage/network-video-recorder/nvr-16ch/

11.3

https://tiamcctv.com/product/ds-2ce16h0t-it3f/

22.4

https://tiamcctv.com/product-category/cctv/network-camera-ip/ip-camera-ptz/

39.7

https://tiamcctv.com/home-based-cctv-requirements/

40.9

https://tiamcctv.com/product/td-3104b1/

50.9

https://tiamcctv.com/articles/

4.2

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2t85fwd-i5/

9

https://tiamcctv.com/asus-warranty/

12.3

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2143g0-is/

17



:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته

مشکل تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته می تواند به دلایل متنوعی باشد. گاهی ممکن است شاهد باشید که تصویر دوربین مداربسته قرمز شده یا رنگ اجسام بنفش دیده می شود. لذا در این مقاله سعی می کنیم به رایج ترین مشکلات تغیر رنگ تصویر دوربین مداربسته و رفع آن بپردازیم. بدین ترتیب در صورت وجود مشکل، اول خود بررسی کنید سپس به سراغ کارشناس بروید.

 
 
 

علت قرمز شدن تصویر دوربین مدار بسته

  1. گاهی کابل تصویر دوربین مداربسته ممکن است دچار اتصالی شود. به این ترتیب نمایش تصویر نیز  دچار اختلال شده و همه چی به رنگ قرمز در می آید. بنابراین هنگام قرمز شدن تصویر ابتدا کابل تصویر را چک کنید و در صورت اتصالی باید آن را تعویض کنید.
  2. گاه به هم ریختن تنظیمات رنگ نمایشگر مانیتور دلیل قرمز شدن تصویر دوربین مداربسته است. لذا برای حل این مشکل بهتر است تنظیمات را به حالت کارخانه (ریست فکتوری) برگردانید.
  3. گاهی نیز ممکن است قرمز شدن تصاویر به دلیل به هم ریختن تنظیمات رنگ دستگاه NVR  یا DVR باشد. برای حل این مساله نیز باید تنظیمات دستگاه ضبط تصاویر را به حالت کارخانه برگردانید.
  4. خراب بودن ICR دوربین مداربسته نیز باعث ایجاد هاله‌ های قرمز یا بنفش در تصویر می شوند. برای برطرف شدن این مشکل باید ICR  را تعویض کنید.
  5. خراب شدن CCD دوربین مدار بسته باعث ایجاد هاله‌های از نور قرمز و صورتی در تصاویر می شود که باید آن را تعویض کرد.
  6. خرابی کابل VGA نیز یکی دیگر از دلایل اختلال رنگ قرمز در تصویر است. برای تست کابل را عوض کنید و چک کنید که آیا تصویر درست شده است یا خیر.
  7. ممکن است علت قرمزی تصویر دوربین مداربسته  خراب شدن برد دستگاه DVR یا NVR  باشد. در صورت چنین مشکلی حتما از بخش گارانتی یا تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.
  8. چنانچه در اطراف مانیتور یک میدان مغناطیسی مثل آهن ربا وجود داشته باشد ممکن است باعث قرمز شدن تصویر گردد. بنابراین به خوبی اطراف مانیتور را چک کنید و در صورت وجود آهن ربا و یا اجسامی که باعث ایجاد میدان مغناطیس می شود. آن را از مانیتور دور کنید.
تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته
 

علت بنفش شدن تصویر دوربین مداربسته

علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته به بنفش یا صورتی، می تواند به دلیل یک نرم افزار بد ، سیستم عامل بد ، تنظیمات اشتباه و یا حتی یک محیط بسیار سرد و … باشد. با این وجود، در اکثر مواقع علت نمایش تصویر صورتی در دوربین مداربسته عملکرد نادرست فیلتر IR cut است.

فیلتر IR Cut مخفف عبارت  Infrared Cut Removal است. فیلتر ای ار کات یک فیلتر رنگی است که نور مادون قرمز را مسدود می کند. ممکن است در طول شبانه روز نور مادون قرمز طبیعی که در محیط اطراف وجود دارد اختلال در تصاویر ایجاد شود. لذا به منظور جلوگیری از این مشکلات از فیلتر برش IR که در جلوی سنسور دوربین نصب است، استفاده می شود. وظیفه این فیلتر جلوگیری از بروز نور مادون قرمز به سنسور تصویر است.

به این ترتیب، فیلتر IR Cut یک قطعه فیزیکی است که به صورت اتوماتیک خاموش و روشن می شود تا نور نامرئی را فیلتر کند. اما گاهی اوقات ممکن است این قطعه فیزیکی (IR Cut) تا حدی در حالت شب گیر کند و به درستی بسته نشود یا اینکه به به هر نحوی آسیب ببیند. به عنوان مثال گاه در دمای بسیار پایین (-20 c) ممکن است فیلتر ir مسدود شود. در این حالت شما تصاویر را به رنگ بنفش یا سبز خواهید دید.

تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته
 

چگونه مشکل صورتی یا بنفش شدن تصویر دوربین را برطرف کنیم

  • بررسی کردن تنظیمات تصویر دوربین

گاهی ممکن است تنظیمات دوربین توسط شخصی بهم ریخته باشد و باعث شده یک روکش صورتی روی تصویر ایجاد شود. برای همین توصیه می شود در ابتدا قبل از انجام هر کاری تنظیمات دوربین مداربسته را چک کنید. معمولا در بخش تنظیمات تصویر دوربین مداربسته یک دکمه پیش فرض وجود دارد که با فعال کردن آن تنظیمات تصویر به حالت پیش فرض برمی گردد. سپس مجدد تصویر را بررسی کنید. در صورت برطرف نشدن مشکل راه های بعدی را بررسی کنید.

  • برد IR LED را خاموش و روشن کنید

برای رفع مشکل بنفش شدن تصویر دوربین می توانید چند بار چراغ ir led را خاموش و روشن کنید تا فیلتر ir به حالت اولیه برگردد. به این ترتیب ممکن است دیگر شاهد تصویر بنفش در مانیتور نخواهید شد.

برای خاموش کردن چراغ های IR LED می توانید در بخش تنظیمات دوربین این کار را انجام دهید. در غیر این صورت می توانید با باز کردن دوربین و جدا کردن فیزیکی کابل مربوطه این کار را انجام دهید. (جهت انجام این کار می توانید از دفترچه راهنما دوربین مداربسته استفاده کنید).

  • خاموش کردن دوربین مداربسته

منبع تغذیه دوربین را خاموش کنید و حدود 20 ثانیه صبر کنید و مجددا دوربین را روشن کنید. اگر دوربین بی سیم دارید باید باتری را از داخل دوربین خارج کنید. پس از آن مجددا برنامه دوربین را تنظیم نمایید.

  • ریست فکتوری کردن دوربین مداربسته

در بسیاری موارد با برگرداندن تنظیمات دوربین به حالت کارخانه (به خصوص در دوربین های تحت شبکه) فلیتر ir نیز به تنظیمات اولیه بر می گردد. در این حالت ممکن است تا حد زیادی مشکل صورتی شدن تصویر دوربین درست شود.

  • به روز کردن نرم افزار دوربین مداربسته

در موارد بسیار کم ممکن است مشکل از به روز نبودن سیستم عامل باشد. در این صورت بهتر است جهت عیب یابی این بخش را نیز به روز کنید.

  • استفاده از آهن ربا

گاهی ممکن است در دوربین به طور موقت گیر کرده باشد. در این صورت می توانید قبل از باز کردن دوربین از یک آهن ربای قوی استفاده کنید. آهن ربا  را از روبروی لنز بچرخانید، ممکن است در اثر جابجایی آهنربا در مقابل دوربین فیلتر نیز جابجا شده و آزاد شود.

  • قسمت داخلی دوربین را تمیز کنید

در برخی موارد موتور مربوط به روشن شدن چراغ های led در شب به درستی کار می کند اما ممکن است به دلیل جرم فیلتر در جای خود گیر کند و به درستی عمل نکند.

 برای تست عملکرد موتور، دست خود را جلوی لنز دوربین قرار دهید تا با تاریک شدن چراغ های LED IR روشن شود. به صورت معمول شما باید صدای مربوط به موتور فیلتر IR را بشنوید. پس در نتیجه موتور شما درست است اما قادر نیست شیشه فیلتر را حرکت دهد. بنابراین بهترین راه حل باز کردن دوربین و تمیز کردن آن است. البته توصیه می کنیم این مساله را در آخرین مرحله بررسی کنید.

  • فیلتر برش IR را تعویض کنید

چنانچه فیلتر IR Cut آسیب دیده و همیشه گیر می کند، بهتر است کل صفحه ir را عوض کنید. برای سفارش صفحه ir جدید حتما به مدل دوربین مداربسته خود دقت کنید.

  • دوربین جدید بخرید

اگر تمام موارد گفته شده را انجام دادید اما همچنان مشکل تغییر رنگ دوربین درست نشد، تنها راه حل باقی مانده خرید دوربین مداربسته جدید است.

 
 
 

علت سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته

  • نرسیدن نور کافی به سنسور دوربین مدار بسته

دوربین‌های مداربسته مجهز به سنسوری است که قادر است میزان نور را اندازه گیری کند و دوربین را در حالت رنگی قرار دهد. همچنین با کمک این سنسور باعث تنظیم دید در شب نیز می‌شود. حال اگر نور کافی از محیط به سنسور نرسد، ضبط تصاویر به صورت سیاه و سفید خواهد شد. برای رفع این معزل باید نور محیطی که دوربین در آن قرار گرفته به اندازه کافی باشد.

  • به هم ریختن تنظیمات رنگ  DVR

چنانچه حالت دوربین از AHD به TVI  تغییر کرده باشد، تصاویر دوربین مدار بسته به صورت سیاه و سفید ضبط  خواهد شد. برای رفع این مشکل لازم است به قسمت تنظیمات DVR بروید و مجددا تنظیمات را درست کنید.

 
 
 

علت تار شدن تصویر در دوربین مداربسته

  • افت سنسور تصویر دوربین مدار بسته
  • کثیف شدن سنسور تصویر دوربین مدار بسته
  • تنظیم نبودن فوکوس لنز دوربین
  • افت ولتاژ دوربین مدار بسته
 
 
 

راه حل های دیگر رفع تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته

در نصب دوربین های مداربسته رعایت برخی نکات ساده کمک می کند تا از بروز مسائلی همچون تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته جلوگیری شود. در این بخش به طور مختصر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

اشکال در فیلتر IR

همان طور که قبلا اشاره شد گیر کردن فیلتر IR یکی از علت های تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته است. قبل از اقدام به تعویض صفحه IR می توانید با کمک یک آهنربا مشکل را برطرف کنید. به این ترتیب که یک آهن ربای قوی را بالای لنز دوربین حرکت دهید (حرکت در یک جهت و مانند جارو کردن). این عمل باعث می شود فیلتر ای ار حرکت کرده و از حالت گیر کردن در آید و تصویر به حالت اولیه برگردد. گیر کردن فیلتر باعث بسیاری از مشکلات از جمله تغییر رنگ تصویر دوربین به صورتی، سبز یا حتی سیاه و سفید می‌شود.

 

 
 

ریست کردن دوربین مداربسته

گاهی اوقات با ریست کردن بسیاری از مشکلات دوربین مداربسته برطرف می شود. یک راه حل ساده اما در بیشتر مواقع کارا. ریست کردن دوربین ها معمولا از طریق دکمه ریست تعبیه شده روی بدنه آنها ممکن می شود به این ترتیب تمام تنظیمات دوربین از جمله رمز ریست خواهد شد. اغلب در دوربین های تحت شبکه این دکمه وجود دارد و به طور معمول برای دوربین های آنالوگ باید از منوی دستگاه عمل کنید.

 
 

تنظیمات نور سفید

در دوربین های مداربسته قابلیت  AWB وجود دارد که موجب تفکیک پذیری صحیح نور سفید محیط و ثبت تصاویر با رنگ های واضح می شود. ATW نیز قابلیتی پیشرفته تر از AWB است که آن نیز برای تنظیم رنگ تصویر و به تعادل رسیدن آن موثر است. گاهی اوقات لازم است تنظیمات را از حالت ATW به حالت Outdoor تغییر داد. گرچه این عمل موجب می شود از وضوح رنگ تصاویر کاسته شود.

 

 

  1. نمایندگی داهوا   دوربین مداربسته     هایک ویژن      نصب دوربین مدار بسته

دوربین مداربسته ضد آب چیست؟

دوربین مداربسته ضد آب چیست؟ دوربین های مدار بسته Outdoor که مخصوص نصب در محیط های خارجی هستند طوری طراحی می شوند تا بتوانند در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم باشند و اجزای داخلی آنها از تخریب مصون بماند. به این دوربین ها به اصطلاح دوربین مداربسته ضد آب گفته می شود. دوربین مداربسته ضد آب در مدل های مختلف بولت، باکس و در دو نوع آنالوگ و IP عرضه می شوند. با وجود پارامتر ضد آب نیز نمی توان هیچ یک از دوربین های مداربسته را عایق مطلق نامید و تنها می توان میزان مقاومت آن ها را در برابر گرد و غبار، آب و ضربات احتمالی اندازه گیری کرد. بعضی از این دوربین ها دارای ویژگی های دیگری نظیر ویژگی ضد خرابکاری، امکان دید در شب و لنزهای قابل تنظیم  هستند.

دوربین مداربسته ضد آب چیست؟

اما در مورد خاصیت ضد آب بودن این دور بین ها باید بدانید که اصطلاح ضد آب به صورت کلی معنای بسیار گسترده ای دارد. این اصطلاح در مورد طیف وسیعی از محصولات مورد استفاده قرار می گیرد اما در واقع نمی توان هیچ وسیله ای را به طور مطلق ضد آب دانست. اما می توان بر اساس استانداردها درجه مقاومت آنها در مقابل نفوذ آب را مورد بررسی قرار داد.

این استاندارد را با نام استاندارد IP می شناسیم . استاندارد IP نشان می دهد که هر وسیله الکتریکی تا چه میزان می تواند در برابر نفوذ آب از خود مقاومت نشان دهد. اما در مورد دوربین مداربسته ضد آب عدد IP  به طور کلی باید بالاتر از 65 باشد. تنها در این صورت است که می توان گفت دوربین مورد نظر می تواند در برابر نفوذ آب و باران مقاوم باشد.  اما چنانچه به دنبال دوربین مداربسته ضد آب هستید که بتواند مستقیما در داخل آب کار کند و خراب نشود، عدد استاندارد IP آن باید بالاتر از 89 باشد که البته جزو دوربین های مداربسته خاص دسته بندی می شود.

آیا می توان دوربین مداربسته ضد آب را در آب غوطه ور کرد؟

همانطور که گفتیم  نمی توان دوربین مداربسته ضد آب را در آب غوطه ور ساخت چون این دوربین ها معمولا دارای استاندارد IP66 و نهایتا  IP67 هستند. چنانچه این دوربین ها را از جهات مختلف در معرض آب پر فشار قرار دهید آسیبی نمی بینند اما اگر در آب غوطه ور سازید احتمالا از کار خواهند افتاد. در مورد دوربین مداربسته ضد آب با استاندارد IP67 نیز به صورت موقت قابلیت غوطه ور سازی در آب را دارند.

کاربرد دوربین مداربسته ضد آب

معمولا کاربرد دوربین مداربسته ضد آب زمانی است که قصد دارید دوربین را در محیط بیرونی و خارج ازخانه نصب کنید. دوربین مداربسته ضد آب معمولا در برابر عوامل طبیعی مانند باران یا رعد و برق مقاوم است. ویژگی IP می تواند میزان مقاومت دوربین مداربسته در برابر برف، باران، تگرگ و گرد و غبار را مشخص کند دوربین هایی که IP بیشتر از 66 دارند در دسته دوربین های ضد آب قرار می گیرند. دوربین های متفاوت ممکن است ویژگی های مختلفی داشته باشند. شما باید دوربین مناسبی را بیابید که بتواند تمام نیازهای نظارتی شما را برطرف سازد. در ادامه به چند نکته مفید درباره چگونگی انتخاب سیستم مدار بسته ضد آب اشاره شده است.

کیفیت دوربین مداربسته را بسنجید

دوربین مداربسته ای که قصد خرید آن را دارید باید تصاویر را با کیفیت قابل قبولی ثبت کند. این ویژگی بسیار مهم است، به ویژه اگر کاربری حساس و مهمی داشته باشید. یک دوربین مداربسته OUTDOOR با کیفیت باید دارای پارامتر های همچون دید در شب، ضد ضربه، نویز گیر… باشد.

 بررسی ویژگی ضد آب بودن

ویژگی ضد آب بودن برای مناطقی با آب و هوای بارانی و برفی بسیار هائز اهمیت خواهد بود. این بدین معنا است که دوربین شما باید در فصول بارانی مقاومت خوبی داشته باشد. هنگام خرید دوربین مداربسته توجه داشته باشید که دوربین شما از پارامتر ضدآب بودن پشتیبانی می کند یا خیر. برای چک کردن IP دوربین مداربسته باید به دیتا شیت آن مراجعه کنید.

دوربینی را انتخاب کنید که گارانتی خوبی دارد

یکی از مواردی که هنگام خرید دوربین مداربسته باید به آن توجه کنید گارانتی است. شرکت تولید کننده باید تضمین کند که دوربین مدار بسته ضد آب است و می تواند در برابر نفوذ آب و باران مقاومت کند. با استفاده از ضمانت نامه می توانید در صورت بروز مشکل اقدامات لازم را نسبت به تعمیر یا تعویض دوربین انجام دهید. به صورت کلی بهتر است از خرید دوربین های NONAME و فیک که بدون گارانتی در بازار ارائه می شوند خودداری کنید.

 

مکان یاب

فروشگاه ساز

ساخت فروشگاه

فروشگاه یاب

ساخت فروشگاه رایگان

اپلیکیشن مکان یاب

اپلیکیشن فروشگاه ساز

اپلیکیشن ساخت فروشگاه

اپلیکیشن فروشگاه یاب

 



:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 


علت بوق زدن دستگاه DVR هایک ویژن

علت بوق زدن دستگاه DVR هایک ویژن : دستگاه DVR مخفف عبارت Digital Video Recorder  است و اشاره به دستگاهی دارد که وظیفه اصلی آن ضبط و مدیریت تصاویر ضبط شده توسط دوربین های مداربسته آنالوگ است. این وظیفه در مدل های جدید تر دوربین مدار بسته تحت شبکه با وسیله ای با نام NVR انجام می شود. اهمیت دستگاه DVR در این است که شما به عنوان نصاب دوربین مداربسته می توانید تمام تنظیمات مورد نیاز سیستم مداربسته خود را از طریق این دستگاه انجام دهید.

دستگاه DVR به مانند هر دستگاه برقی ممکن است با مشکلات فنی روبرو شود و نیاز به تعمیرات داشته باشد. یکی از موارد شایع دستگاه های DVR بوق زدن این دستگاه و اخطار های صوتی است که باید سریع مشکلات آن را برطرف کنیم.

نقش دستگاه DVR در سیستم های نظارتی

دستگاه DVR قوی ترین و پرکاربردترین دستگاه دیجیتال برای ضبط تصاویر دوربین های مداربسته آنالوگ به حساب می آید و شما می توانید با استفاده از این دستگاه تصاویر آنالوگ ضبط شده توسط دوربین های مداربسته را به تصاویر دیجیتال قابل نمایش تبدیل کنید و در نهایت به شکل یک فایل ویدئویی بر روی هارد دستگاه DVR ذخیر کنید.

به عبارتی دقیق تر در پروژه های کوچک و متوسط نصب دوربین مدار بسته که هزینه های نصب سرور برای ثبت و ذخیره تصاویر به صرفه نیست، دستگاه دی وی ار به مانند یک سرور عمل می کند. در این سیستم دوربین های مداربسته به وسیله پورت های مجزا به دستگاه دی وی آر متصل می شود. می توان به طور خلاصه چنین بیان کرد که دستگاه DVR وظیفه ضبط تصاویر، انتقال آنها به هارد با فرمت های قابل پخش برای کاربر نهایی است.

یکی از مشکلات رایج در دستگاه های دی وی ار خصوصا در دستگاه DVR برند هایک ویژن بوق زدن مکرر این دستگاه بعد از نصب دوربین مداربسته است. برای مثال وقتی برای اولین بار دستگاه دی وی ار هایک ویژن را روشن می کنید، اگر هارد دیسک دستگاه به درستی تنظیم نشده باشد دستگاه شروع به زدن بوق ممتد می کند. اگر شما هم با چنین مشکلی روبرو شده باشید راه حل قطع کردن بوق خیلی راحت است. باید ابتدا به بخش تنظیمات دستگاه وارد شده و تیک مربوط به این اخطار را غیر فعال کنید.

 

مزایا و معایب استفاده از دستگاه DVR

از مزایای این دستگاه ها کیفیت بالای تصاویر ضبط شده است. قابلیت های بسیاری همانند تنظیم کردن آلارم، موشن دتکتور و … را دارد که نصب و استفاده از دوربین مدار بسته را راحت تر کرده است. می توان با استفاده از تاریخ مشخص به تصویرهای ذخیره شده دسترسی پیدا کرد. در صورتی که بخواهیم از تصاویر ضبط شده کپی بگیریم ، کیفیت آن افت پیدا نخواهد کرد.

ضبط تصویرها دارای حجم زیادی می باشد که ما را از عوض کردن نوار بی نیاز می کند. امکان ضبط کردن تصاویر کمی قبل از تشخیص دادن حالت حرکت میسر شده است.  می توان با اتصال دی وی آر به شبکه اینترنتی تصاویر ضبط شده را از راه دور مشاهده کرد.

از معایبی که برای این دستگاه ها می توان ذکر کرد هزینه نسبتاً بالای آن می باشد. البته با در نظر گرفتن ویژگی ها و قابلیت هایی که این دستگاه دارد متوجه می شویم که هزینه آن بسیار مقرون به صرفه نیز می باشد.

 

 

علت بوق زدن دستگاه DVR هایک ویژن

 

 

تنظیمات اخطار در DVR

اگر دستگاه دی وی آر هایک ویژن شروع به بوق زدن کرد، ابتدا باید دلیل آن را جست و جو کنید. عمده علت بوق زدن دستگاه DVR هایک ویژن به شرح زیر است:

  • پر شدن هارد دیسک
  • قطع شدن ارتباط هارد دیسک با دستگاه
  •  دچار مشکل شدن هارد دیسک دستگاه
  • قطع شدن کابل شبکه دستگاه
  • وارد شدن به دستگاه ضبط پس از چند بار زدن پسورد دستگاه
  • تشخیص حرکت توسط دوربین های متصل به دستگاه
  • تشخیص قطع شدن تصویر دوربین مدار بسته به هر دلیلی
  • تشخیص وارد شدن ضربه به دوربین مدار بسته
  • تشخیص عبور از خطر فرضی
  • تشخیص ورود غیر مجاز به منطقه از پیش تعریف شده و همه قابلیت های VCA

 

 

غیر فعال کردن بوق زدن DVR

در سطور قبل دلایل احتمالی که منجر به بوق زدن دستگاه DVR می شود را برای شما بیان کردیم. اما سوال مهم این است که در چنین شرایطی چطور می توان بوق زدن دستگاه را متوقف کرد؟

برای غیر فعال کردن بوق زدن دستگاه DVR هایک ویژن ابتدا وارد تنظیمات دستگاه شوید و از بخش Configuration گزینه Exception انتخاب کنید.

در مرحله بعد تیک بخش Enable Event Hint را غیر فعال می کنیم .

سپس در قسمت Exception Type  گزینه All را انتخاب کنید .

در مرحله ی بعد تیک گزینه Audible Warning را غیر فعال کنید .

در مرحله آخر هم تنظیمات را از طریق دکمه Apply ذخیره کنید .

مقالات مرتبط برای مطالعه بیشتر:

فناوری SenseUp در دوربین مداربسته

سرعت شاتر در دوربین مداربسته

نحوه محاسبه یو پی اس برای دوربین مدار بسته

نصب دوربین مداربسته در رستوران ها

قیمت دوربین خودرو

دستگاه DVR هیبرید



:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 


پهنای باند در دوربین مداربسته

پهنای باند دوربین مداربسته : یکی از بحث های هزینه زا در هنگام نصب دوربین های مداربسته پهنای باند است که به شکل مستقیم می تواند هزینه های پروژه شما را به شدت افزایش دهد. Bandwidth در لغت به معنای حجم اطلاعاتی است که از یک نقطه به نقطه ای دیگر منتقل می شود و در نگاه اول کاملا مشخص است که افزایش یا کاهش پهنای باند بر سرعت انتقال اطلاعات به شدت تاثیر گذار است. پهنای باند در بسیار از سیستم ها کاربرد دارد و در دوربین های مداربسته در هنگام ارسال اطلاعات از دوربین مدار بسته به دستگاه ضبط کننده تصاویر مطرح می شود.

 

توجه به استاندارد های پهنای باند در پروژه های مداربسته باعث کاهش هزینه های نهایی نصب دوربین مداربسته می شود. این موضوع اگرچه در پروژه های کوچک با چند دوربین خیلی قابل توجه نیست اما در پروژه های بزرگ که تعداد قابل توجهی دوربین مدرابسته برای نظارت تصویری متمرکز در یک محیط نصب می شود، عدم توجه به استاندارد سازی پهنای باند باعث می شود که هزینه های نهایی شما به شدت افزایش یابد و عملا توجیه اقتصادی نداشته باشد. بنابراین برای اجرای پروژه های نصب دوربین مدار بسته نیاز است که هم عوامل تاثیر گذار بر پهنای باند را بشناسیم و هم نحوه محاسبه پهنای باند مورد نیاز را بدانیم.

 

عوامل تاثیر گذار بر مصرف پهنای باند

در یک سیستم مداربسته، عوامل  متعددی بر مصرف پهنای باند موثر اند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

۱) فرمت فشرده سازی

یکی اولین عامل تاثیر گذار بر مصرف پهنای باند حجم تصاویر و کیفیت آنهاست. بر اساس یک اصل بنیادی هر چه تصاویر از کیفیت بیشتر برخوردار باشند حجم بیشتری نیز دارند و در نتیجه انتقال این تصاویر پهنای باند بیشتری را مصرف می کند. بنابراین برای کاهش مصرف پهنای باند از فرمت های فشرده سازی تصاویر قبل از ارسال استفاده می شود.

 

 فرمت های فشرده سازی در دوربین مداربسته :

  • MPEG4: یک فرمت قدیمی است که در حال حاضرذ نیز در برخی از دوربین های مداربسته یا دستگاه های ضبط مورد استفاده قرار می گیرد.

 

  • فرمت H.264: تا پیش از آمدن ورژن های جدیدتر مانند H.265 رایجترین فرمت فشرده سازی در تصاویر دوربین مداربسته بود.

 

  • فرمت H.265: فرمت H.265 دارای دوبرابر نرخ فشرده سازی نسبت به H.264 با حفظ کیفیت تصاویر می باشد.

 

  • فرمت H.265+: این کدک ساخت شرکت هایک ویژن است بهترین نوع کدگذاری در دوربین های مدار بسته برای فشرده سازی تصاویر ویدئویی محسوب می گردد.

 

پهنای باند در دوربین مداربسته

 

۲) فریم ریت

بگذارید مفهوم فریم ریت را با مثال تصاویر نمایش داده شده در فیلم ها بررسی کنیم. در نمایش فیلم ها آن چیزی که باعث می شود ما بی هیچ وقفه ای تصاویر را پشت سر هم مشاهده کنیم، سرعت نمایش تصاویر نمایش داده شده در یک ثانیه است. هر چه سرعت نمایش و تعداد تصاویری که در یک ثانیه به ما نمایش داده می شود بیشتر باشد قاعدتا حرکات فیلم ما پیوسته تر و دقیق تر است. برای مثال تصاویری که با فرمت ۳۰ FPS به نمایش در می آید به این معنی است که در یک ثانیه سی تصویر به انسان نمایش داده می شود و این فرمت نسبت به ۱۰ FPS  دقیق تر و پیوسته تر خواهد بود.

 

حال بیایید نسبت مفهوم فریم ریت را با پهنای باند  بررسی کنیم، تا اینجا فهمیدیم که هر چه فریم ریت بیشتر باشد تعداد تصاویر نمایش داده شده در ثانیه بیشتر می شود. این افزایش تصاویر به معنای انتقال اطلاعات تصویری و دیتای بیشتر است و در نتیجه برای انتقال این اطلاعات نیاز به پهنای باند بیشتری خواهیم داشت. استاندارد نرخ فریم برای چشم انسان 25 تا 30 فریم در ثانیه است و البته شما می توانید این اعداد را در دستگاه های مختلف بسته به نیاز پروژه خود تغییر دهید و مصرف پهنای باند خود را بهینه کنید.

 

۳) تعداد دوربین های نصب شده

همانطور که در قسمت های قبل نیز توضیح دادیم تعداد دوربین های مورد استفاده در شبکه نیز بر روی میزان پهنای باند مصرفی تاثیر گذار است. هر چه تعداد دوربین های شما افزایش یابد، میزان اطلاعاتی که در کل شبکه منتقل می شود افزایش پیدا می کند و در نتیجه به پهنای باند بیشتری نیاز خواهد بود. نکته مهم در این خصوص این است که هر شبکه پهنای باند محدود دارد و در نتیجه باید بین پهنای باند و تعداد دوربین ها تعادل برقرار کنید.

 

۴) حالت های مختلف ضبط

عامل بعدی که می تواند بر روی میزان مصرف پهنای باند شبکه تاثیر بگذارد، حالت های مختلف ضبط در دستگاه ضبط کننده تصاویر است. برای مثال حالت های مختلفی مانند روز و شب، ضبط تصاویر با حالت حرکت Motion Detection و دیگر موارد. انتخاب هر یک از این حالت ها تصاویر با کیفیت های مختلفی ایجاد می کند و در نتیجه تاثیر مستقیم بر پهنای باند مصرفی دارد. در برند های معروف تولید کننده دوربین مداربسته و تجهیزات ذخیره ساز مانند هایک ویژن حالت های مختلفی برای ضبط تصاویر وجود دارد که می توانید با توجه به نیاز پروژه این حالت ها را انتخاب کنید.

 

۵) رزولوشن دوربین و نسبت تصویر (Aspect Ratio)

آخرین عامل تعیین کننده میزان مصرف پهنای باند در سیستم های مداربسته به رزولوشن دوربین مداربسته مربوط می شود. همه ما می دانیم هرچه رزولوشن دوربین افزایش پیدا کند کیفیت و وضوح تصاویر نیز افزایش خواهد داشت و به همین ترتیب حجم تصویری که به دستگاه ضبط کننده ارسال می شود نیز افزایش می یابد. این موضوع باعث می شود که برای انتقال تصویر به پهنای باند بیشتری نیاز باشد. برای مثال تصاویر ضبط شده توسط یک دوربین 8 مگا پیکسلی نسبت به دوربین 5 مگا پیکسلی نیاز به پهنای باند بیشتری دارد.

 

همچنین فاکتور تاثیرگذار دیگر نسبت تصویر یا (Aspect Ratio) است.منظور از نسبت تصویر نسبت پهنا به ارتفاع یک فریم است. این نسبت را با اعداد ۴:۳، ۱۶:۹ و … نشان می دهند. با توجه به اینکه نسبت تصویر ۱۶:۹ تصویر بزرگتری را ارائه می دهد بنابراین پهنای باند بیشتری را نیز اشغال می کند.

 

واحد اندازه گیری پهنای باند

اصطلاحاتی مانند Kbps 500 ، ۱ Mbps و غیره در هنگام تبادل اطلاعات میان دستگاه های مدار بسته بسیار استفاده می شود. این اعداد بیانگر میزان اطلاعاتی است که در هر ثانیه بین دستگاه ها جابجا می شود.
برای مثال  وقتی می گوییم پهنای باند دوربین مداربسته، ۵۰۰ Kbps است ، به این معنی است که ۵۰۰،۰۰۰ بیت در هر ثانیه منتقل می شود (K بیانگر ۱۰۰۰ است و بیت هم واحد اطلاعات). نکته مهم دیگر این است که هر مدل از دوربین های مداربسته پهنای باند مشخصی را بر اساس نوع تکنولوژی خود اشغال می کند. این اعداد بر روی مشخصات دوربین های مدار بسته ذکر می شود.

 

 

مقالات مرتبط برای مطالعه بیشتر:

فناوری SenseUp در دوربین مداربسته

سرعت شاتر در دوربین مداربسته

نحوه محاسبه یو پی اس برای دوربین مدار بسته

نصب دوربین مداربسته در رستوران ها

قیمت دوربین خودرو

دستگاه DVR هیبرید

دوربین پلاک خوان



:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

برد در دوربین های مدار بسته ی بی سیم، در واقع همان بهترین فاصله برای دریافت و ارسال تصاویر بدون نیاز به کابل کشی است. با توجه به اینکه دوربین های مدار بسته ی بی سیم، شامل دو دسته ی آنالوگ و دیجیتال هستند، محدوده ی برد در آن ها نیز متفاوت خواهد بود.

دوربین های مدار بسته ی بی سیم آنالوگ

در دوربین های بی سیم آنالوگ، انتقال ویدئو های صوتی و تصویری، با استفاده از فرکانس و امواج رادیویی صورت می گیرد. برد این دوربین های بی سیم، حدود 90 متر است که در صورت وجود موانعی چون: دیوار و یا دیوار، محدوده ی برد کمتری را شامل می شود. پهنای باند در این دوربین های بی سیم، در سه فرکانس 900 مگا هرتز، 2.4 گیگاهرتز و 5.8 گیگاهرتز موجود است که در حال حاضر اکثر دوربین های نظارتی بی سیم، با فرکانس 2.4 گیگا هرتز عمل می کنند.

دوربین مدار بسته ی بی سیم IP

به دوربین های که دارای استاندارد IEE802.11 و یا WiFi هستند، دوربین های مدار بسته ی بی سیم دیجیتالی (تحت شبکه) می گوییم. ویدئو های صوتی و تصویری، در این دوربین های بی سیم، از طریق بسته های دیجیتالی رمز گذاری می شود و با پهنای باند اینترنت، انتقال داده می شوند. محدوده ی برد در این دوربین های بی سیم، حدود 137 متر است. همچنین این دوربین، با استفاده از تکنولوژی WiFi، امکان ارسال و دریافت تصاویری با حجم بالا را فراهم می کند.

باید توجه داشته باشیم که در صورت استفاده از دوربین های شبکه در تعداد زیاد، ممکن است در پهنای باند و انتقال تصاویر، اختلال ایجاد شود. بر همین اساس بسیاری از کارشناسان، از چند شبکه ی بی سیم اینترنتی استفاده می کنند.

  1. حفاظت از مرز ها
  2. حفاظت سایبری در دوربین های مداربسته
  3. نکاتی درباره اکسس کنترل
  4. حفاظت پیرامونی در مدارس
  5. سیستم اعلام سرقت
  6. دستگاه ذخیره سازی تصاویر در دوربین مداربسته
  7. 7.      حفاظت پیرامونی در مقابل حملات تروریستی
  8. ضبط صدا در دوربین مداربسته
  9. اثربخشی دوربین های حرارتی هایک ویژن
  10. بازارهای جدید دوربین مداربسته هوشمند
  11. اثرات کرونا بر صنعت امنیت
  12. سواستفاده شرکت های تکنولوژیک
  13. محافظت از کسب و کارهای کوچک و متوسط
  14. بزرگترین روندهای صنعت امنیت
  15. تست هارد دوربین مداربسته

فناوری ابری در صنعت امنیت



:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

تشکیل تصویر در دوربین های مداربسته کاملا منوط به شرایط نور موجود در محیط است. زمانی که نور از سطح جسم به لنز دوربین می تابد تصویر تشکیل می شود. حتی نور IR که به دلیل طول موج آن برای چشم انسان نامرئی است می تواند توسط دوربین مداربسته تشخیص داده شود و ایجاد تصور کند. در این مقاله قصد داریم به اهمیت نور در تشکیل تصویر دوربین مداربسته بپردازیم.

 تعریف طیف نوری

نور مرئی دارای طیف های نوری متفاوتی است که اگر آن را تفکیک کنیم رنگ های مختلفی خواهد داشت. برای مثال رنگین کمان تمامی رنگ هایی که چشم انسان قادر است آن ها را ببیند را در خود دارد. رنگ های بنفش و آبی دارای طول موج کوتاهی برابر با 400 نانومتر و قرمز برابر با 700 نانومتر هستند. چشم انسان بیشر به رنگ سبز حساس است و کمتر به آبی و قرمز. نمودار استاندارد این اطلاعات را با نام نمودار photopic می نامند.

تعریف لوکس و روشنایی (Illumination)

روشنایی، Illumination و یا شدت نور، یک اصطلاح فیزیکی است که به انرژی کل نور قابل مشاهده در یک واحد اشاره دارد. نام این واحد لوکس است. دوربین هایی با Illumination پایین قادرند تصاویر با کیفیت بالا در شرایط کمتر از استاندارد نوری برای تشکیل تصویر ارائه دهند.

میزان شدت روشنایی یک محیط را با واحد لوکس (Lux) نشان می دهند. دوربین های مداربسته دارای میزان لوکس متفاوتی هستند و در شرایط کم نوری عملکرد متفاوتی دارند. برخی دوربین ها دارای لوکس صفر 0LUX هستند. این بدین معناست که می توانند در تاریکی مطلق نیز تصاویری واضح ارائه کنند. همان طور که گفتیم دوربین های مداربسته دارای لوکس های متفاوتی اعم از 0/01، 0/001، 0/0001، 0/05، 0/005، 0/0005 هستند. اما میزان Illumination بستگی به ساختار دیافراگم لنز دارد که با نام F value خوانده می شود. هر چه F value کمتر باشد عدد لوکس مورد نیاز دوربین برای تشکیل تصویر نیز کمتر خواهد بود. عبارت دیگری نیز با نام لوکس رنگ نیز وجود دارد که مربوط به قدرت تشخیص رنگ در شرایط نوری نامساعد توسط دوربین است و مقداری ما بین 0.0004LUX تا یک لوکس دارد.

لوکس مناسب برای یک دوربین مداربسته چقدر است؟

به طور کلی هر چه نور مورد نیاز دوربین برای تشکیل تصویر کمتر باشد آن دوربین قوی تر است و عملکرد بهتری در تاریکی دارد. اما دوربین های معمولی امروزی دارای لوکس 0/1 هستند (تقریبا روشنایی یک شمع در یک اتاق ده متری). تمامی دوربین ها برای تشکیل تصویر به حداقل صد برابر این مقدار نیاز دارند. اما سوالی که پیش می آید این است که پس چگونه بسیاری از دوربین ها در تاریکی مطلق نیز می توانند تصاویر واضح و با کیفیت ارائه کنند. پاسخ این است که این دوربین ها از نور مادون قرمز IR استفاده می کنند.

در واقع این دوربین ها که با نام دوربین های دید در شب IR نیز خوانده می شوند، در ساختار خود دارای ال ای دی های مادون قرمز هستند که از طریق آن ها نور مورد نیازشان برای تشکیل تصویر تامین می گردد. این نور در طیف نور های مرئی قرار نمی گیرد. بنابراین در محدوده دید چشم انسان نیست. اگر حساسیت دوربین نسبت به نور مادون قرمز بیشتر باشد عملکرد دید در شب مناسب تری هم خواهد داشت.

حداقل نور مورد نیاز MINIMUM ILLUMINATION

استاندارد های حداقل نور مورد نیاز برای تشکیل تصویر:

  • 0.1Lux: تاریکی نرمال
  • 0.01Lux: تاریکی همراه با نور ماه
  • 0.001Lux و کمتر: نور ستارگان

فیلتر IR-CUT

سنسور دوربین مدار بسته نسبت به طیف گسترده تری از امواج نوری حساس است و بیشترین حساسیت آن نسبت به نور IR است. با این حال خود نور IR نیز می تواند گاهی اوقات تصویر را مختل کند به همین دلیل از فیلترهایی با نام IR-cut در دوربین ها استفاده می شود که در مواقع لزوم نور IR را قطع کند. دوربین از نور IR بیشتر در شب استفاده می کند. بهترین نور برای تشکیل تصویر در دوربین مداربسته میزانی است که با وجود آن کنتراست تصویر به حداکثر برسد.

فیلتر IR-CUT یک قطعه مکانیکی است که در داخل دوربین و ما بین لنز و سنسور قرار می گیرد و بین دو حالت روز و شب سوئیچ می شود. در هنگام شب این قطعه از جلوی سنسور کنار رفته و اجازه می دهد تا نور IR به سنسور برسد. در حالت روز بر عکس فیلتر ما بین سنسور و لنز قرار گرفته و از رسیدن نور IR به سنسور جلوگیری می کند.

 

https://tiamcctv.com/product/nx-hd1213-i2/7.5

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2052-i/8

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2763g0-izs/8

https://tiamcctv.com/product/ipc-b120h/8

https://tiamcctv.com/product/td-8623im-20m-ar15/8

https://tiamcctv.com/product/thc-t120-m/8

https://tiamcctv.com/product-category/storage/8.5

https://tiamcctv.com/product/ds-7108ni-q1-m/8.5

https://tiamcctv.com/product/thc-b140-m/8.5

https://tiamcctv.com/product-category/cctv/hd-camera/page/2/9.5

https://tiamcctv.com/product/td-7451asd-ar1/9.5

https://tiamcctv.com/new/cctv-lens/10

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2025fwd-i/10

https://tiamcctv.com/product/ds-7608ni-e2-8p/10

https://tiamcctv.com/hik-accessori/12.5



:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

دیافراگم در دوربین همانند یک دریچه کار می کند که نسبت به نور حساس بوده و باز و بسته می شود. عملکرد دیافراگم در دوربین را می توان مشابه عملکرد عنبیه و  مردمک در چشم انسان در نظر گرفت. زمانی که چشم انسان در معرض نور زیاد قرار بگیرد مردمک تنگ شده و شدت نور را کنترل می کند. برعکس در نور کم مردمک گشادتر شده تا نور مورد نیاز برای تشکیل تصویر به چشم برسد. دیافراگم در دوربین مداربسته از طریق اتصال به یک حسگر متصل دریچه را بزرگ یا کوچک می کند.
همانطور که گفتیم اگر نور محیط زیاد باشد دریچه کوچکتر و اگر نور محیط کم باشد دریچه بزرگ می شود تا نور بیشتری را جذب کند. با استفاده از این مکانیزم ساده بدون هیچگونه مشکلی تصویر دوربین در  یک بازه نوری بسیار وسیع ساخته می شود.

دیافراگم با فوکوس دوربین چه رابطه ای دارد؟

باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان باز و بسته شدن دیافراگم دوربین، تنها بر روی نور ورودی تاثیر نمی گذارد. بلکه میزان و توانایی فوکوس دوربین را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. هر چه دریچه دیافراگم دوربین بازتر باشد میزان فوکوس دوربین کمتر می شود

برای درک بهتر این موضوع فرض کنید شما و فردی دیگر در یک راستا و در فواصل مختلف از یک دوربین مداربسته قرار گرفته اید. دوربین نیز در حالت فوکوس بر روی شما قرار گرفته، اما در حالت اولیه (دیافراگم بسیار بسته) دوست شما را هم با وضوح خوبی نشان می دهد. حال هرچه دیافراگم دوربین را بازتر کنیم تصویر تشکیل شده از دوست شما تارتر به نظر می رسد.

تاثیر دیافراگم بر روی فوکوس و وضوح تصاویر در دوربین های مداربسته باعث شده تا کاربرد دیافراگم اتوماتیک در دوربین های مداربسته بسیار محدود شود. بدین ترتیب تولید کنندگان دوربین های مداربسته سعی کرده اند، دیافراگم دوربین را تا جای ممکن کوچک نگه داشته تا از این طریق بتوانند در بازه بزرگی از تصویر فوکوس را حفظ نموده و تصاویر را با وضوح بهتری ارائه نمایند. تقریبا می توان گفت که هیچ یک از دوربین هایی که دارای لنز ثابت هستند دیافراگم قابل تنظیم ندارند. دیافراگم اتوماتیک را تنها می توانید در دوربین های مداربسته باکس با لنزهای قابل تنظیم ببینید.

عدد F در دیافراگم

بازه دیافراگم دوربین مداربسته را معمولا در کنار مشخصه های نور (حداقل نور مورد نیاز) می نویسند و آن را با عدد F نمایش می دهند. به میزان قابیلت لنز دوربین جهت عبور دادن نور عدد F گفته می شود. بازه دیافراگم در بیشتر دوربین های مداربسته f1.2 یا f1.4 است. بعضی از انواع دوربین با چیپ تصویر بزرگتر ممکن است دیافراگم های بزرگتری هم داشته باشند.

 

https://tiamcctv.com/product/dvr-116g-f1/5.5

https://tiamcctv.com/upgrading-the-security-industry/5.5

https://tiamcctv.com/product-tag/hikvision/page/2/6

https://tiamcctv.com/product/td-3532b4-a2/6

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2t35fwd-i8/6.5

https://tiamcctv.com/product/nx-hd2213-i3/6.5

https://tiamcctv.com/product-category/cctv/network-camera-ip/page/4/7

https://tiamcctv.com/product-category/storage/network-video-recorder/nvr-64ch/7

https://tiamcctv.com/product-tag/تی-وی-تی/7

https://tiamcctv.com/product/skyhawk-st10000vx0004/7

https://tiamcctv.com/product/ds-2ae5223ti-a/7.5

https://tiamcctv.com/product/ds-2ce12h0t-pirl/7.5



:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 دی 1400 | نظرات ()