نوشته شده توسط : جعفر

 


پهنای باند در دوربین مداربسته

پهنای باند دوربین مداربسته : یکی از بحث های هزینه زا در هنگام نصب دوربین های مداربسته پهنای باند است که به شکل مستقیم می تواند هزینه های پروژه شما را به شدت افزایش دهد. Bandwidth در لغت به معنای حجم اطلاعاتی است که از یک نقطه به نقطه ای دیگر منتقل می شود و در نگاه اول کاملا مشخص است که افزایش یا کاهش پهنای باند بر سرعت انتقال اطلاعات به شدت تاثیر گذار است. پهنای باند در بسیار از سیستم ها کاربرد دارد و در دوربین های مداربسته در هنگام ارسال اطلاعات از دوربین مدار بسته به دستگاه ضبط کننده تصاویر مطرح می شود.

 

توجه به استاندارد های پهنای باند در پروژه های مداربسته باعث کاهش هزینه های نهایی نصب دوربین مداربسته می شود. این موضوع اگرچه در پروژه های کوچک با چند دوربین خیلی قابل توجه نیست اما در پروژه های بزرگ که تعداد قابل توجهی دوربین مدرابسته برای نظارت تصویری متمرکز در یک محیط نصب می شود، عدم توجه به استاندارد سازی پهنای باند باعث می شود که هزینه های نهایی شما به شدت افزایش یابد و عملا توجیه اقتصادی نداشته باشد. بنابراین برای اجرای پروژه های نصب دوربین مدار بسته نیاز است که هم عوامل تاثیر گذار بر پهنای باند را بشناسیم و هم نحوه محاسبه پهنای باند مورد نیاز را بدانیم.

 

عوامل تاثیر گذار بر مصرف پهنای باند

در یک سیستم مداربسته، عوامل  متعددی بر مصرف پهنای باند موثر اند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

۱) فرمت فشرده سازی

یکی اولین عامل تاثیر گذار بر مصرف پهنای باند حجم تصاویر و کیفیت آنهاست. بر اساس یک اصل بنیادی هر چه تصاویر از کیفیت بیشتر برخوردار باشند حجم بیشتری نیز دارند و در نتیجه انتقال این تصاویر پهنای باند بیشتری را مصرف می کند. بنابراین برای کاهش مصرف پهنای باند از فرمت های فشرده سازی تصاویر قبل از ارسال استفاده می شود.

 

 فرمت های فشرده سازی در دوربین مداربسته :

  • MPEG4: یک فرمت قدیمی است که در حال حاضرذ نیز در برخی از دوربین های مداربسته یا دستگاه های ضبط مورد استفاده قرار می گیرد.

 

  • فرمت H.264: تا پیش از آمدن ورژن های جدیدتر مانند H.265 رایجترین فرمت فشرده سازی در تصاویر دوربین مداربسته بود.

 

  • فرمت H.265: فرمت H.265 دارای دوبرابر نرخ فشرده سازی نسبت به H.264 با حفظ کیفیت تصاویر می باشد.

 

  • فرمت H.265+: این کدک ساخت شرکت هایک ویژن است بهترین نوع کدگذاری در دوربین های مدار بسته برای فشرده سازی تصاویر ویدئویی محسوب می گردد.

 

پهنای باند در دوربین مداربسته

 

۲) فریم ریت

بگذارید مفهوم فریم ریت را با مثال تصاویر نمایش داده شده در فیلم ها بررسی کنیم. در نمایش فیلم ها آن چیزی که باعث می شود ما بی هیچ وقفه ای تصاویر را پشت سر هم مشاهده کنیم، سرعت نمایش تصاویر نمایش داده شده در یک ثانیه است. هر چه سرعت نمایش و تعداد تصاویری که در یک ثانیه به ما نمایش داده می شود بیشتر باشد قاعدتا حرکات فیلم ما پیوسته تر و دقیق تر است. برای مثال تصاویری که با فرمت ۳۰ FPS به نمایش در می آید به این معنی است که در یک ثانیه سی تصویر به انسان نمایش داده می شود و این فرمت نسبت به ۱۰ FPS  دقیق تر و پیوسته تر خواهد بود.

 

حال بیایید نسبت مفهوم فریم ریت را با پهنای باند  بررسی کنیم، تا اینجا فهمیدیم که هر چه فریم ریت بیشتر باشد تعداد تصاویر نمایش داده شده در ثانیه بیشتر می شود. این افزایش تصاویر به معنای انتقال اطلاعات تصویری و دیتای بیشتر است و در نتیجه برای انتقال این اطلاعات نیاز به پهنای باند بیشتری خواهیم داشت. استاندارد نرخ فریم برای چشم انسان 25 تا 30 فریم در ثانیه است و البته شما می توانید این اعداد را در دستگاه های مختلف بسته به نیاز پروژه خود تغییر دهید و مصرف پهنای باند خود را بهینه کنید.

 

۳) تعداد دوربین های نصب شده

همانطور که در قسمت های قبل نیز توضیح دادیم تعداد دوربین های مورد استفاده در شبکه نیز بر روی میزان پهنای باند مصرفی تاثیر گذار است. هر چه تعداد دوربین های شما افزایش یابد، میزان اطلاعاتی که در کل شبکه منتقل می شود افزایش پیدا می کند و در نتیجه به پهنای باند بیشتری نیاز خواهد بود. نکته مهم در این خصوص این است که هر شبکه پهنای باند محدود دارد و در نتیجه باید بین پهنای باند و تعداد دوربین ها تعادل برقرار کنید.

 

۴) حالت های مختلف ضبط

عامل بعدی که می تواند بر روی میزان مصرف پهنای باند شبکه تاثیر بگذارد، حالت های مختلف ضبط در دستگاه ضبط کننده تصاویر است. برای مثال حالت های مختلفی مانند روز و شب، ضبط تصاویر با حالت حرکت Motion Detection و دیگر موارد. انتخاب هر یک از این حالت ها تصاویر با کیفیت های مختلفی ایجاد می کند و در نتیجه تاثیر مستقیم بر پهنای باند مصرفی دارد. در برند های معروف تولید کننده دوربین مداربسته و تجهیزات ذخیره ساز مانند هایک ویژن حالت های مختلفی برای ضبط تصاویر وجود دارد که می توانید با توجه به نیاز پروژه این حالت ها را انتخاب کنید.

 

۵) رزولوشن دوربین و نسبت تصویر (Aspect Ratio)

آخرین عامل تعیین کننده میزان مصرف پهنای باند در سیستم های مداربسته به رزولوشن دوربین مداربسته مربوط می شود. همه ما می دانیم هرچه رزولوشن دوربین افزایش پیدا کند کیفیت و وضوح تصاویر نیز افزایش خواهد داشت و به همین ترتیب حجم تصویری که به دستگاه ضبط کننده ارسال می شود نیز افزایش می یابد. این موضوع باعث می شود که برای انتقال تصویر به پهنای باند بیشتری نیاز باشد. برای مثال تصاویر ضبط شده توسط یک دوربین 8 مگا پیکسلی نسبت به دوربین 5 مگا پیکسلی نیاز به پهنای باند بیشتری دارد.

 

همچنین فاکتور تاثیرگذار دیگر نسبت تصویر یا (Aspect Ratio) است.منظور از نسبت تصویر نسبت پهنا به ارتفاع یک فریم است. این نسبت را با اعداد ۴:۳، ۱۶:۹ و … نشان می دهند. با توجه به اینکه نسبت تصویر ۱۶:۹ تصویر بزرگتری را ارائه می دهد بنابراین پهنای باند بیشتری را نیز اشغال می کند.

 

واحد اندازه گیری پهنای باند

اصطلاحاتی مانند Kbps 500 ، ۱ Mbps و غیره در هنگام تبادل اطلاعات میان دستگاه های مدار بسته بسیار استفاده می شود. این اعداد بیانگر میزان اطلاعاتی است که در هر ثانیه بین دستگاه ها جابجا می شود.
برای مثال  وقتی می گوییم پهنای باند دوربین مداربسته، ۵۰۰ Kbps است ، به این معنی است که ۵۰۰،۰۰۰ بیت در هر ثانیه منتقل می شود (K بیانگر ۱۰۰۰ است و بیت هم واحد اطلاعات). نکته مهم دیگر این است که هر مدل از دوربین های مداربسته پهنای باند مشخصی را بر اساس نوع تکنولوژی خود اشغال می کند. این اعداد بر روی مشخصات دوربین های مدار بسته ذکر می شود.

 

 

مقالات مرتبط برای مطالعه بیشتر:

فناوری SenseUp در دوربین مداربسته

سرعت شاتر در دوربین مداربسته

نحوه محاسبه یو پی اس برای دوربین مدار بسته

نصب دوربین مداربسته در رستوران ها

قیمت دوربین خودرو

دستگاه DVR هیبرید

دوربین پلاک خوان



:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 


علت بوق زدن دستگاه DVR هایک ویژن

علت بوق زدن دستگاه DVR هایک ویژن : دستگاه DVR مخفف عبارت Digital Video Recorder  است و اشاره به دستگاهی دارد که وظیفه اصلی آن ضبط و مدیریت تصاویر ضبط شده توسط دوربین های مداربسته آنالوگ است. این وظیفه در مدل های جدید تر دوربین مدار بسته تحت شبکه با وسیله ای با نام NVR انجام می شود. اهمیت دستگاه DVR در این است که شما به عنوان نصاب دوربین مداربسته می توانید تمام تنظیمات مورد نیاز سیستم مداربسته خود را از طریق این دستگاه انجام دهید.

دستگاه DVR به مانند هر دستگاه برقی ممکن است با مشکلات فنی روبرو شود و نیاز به تعمیرات داشته باشد. یکی از موارد شایع دستگاه های DVR بوق زدن این دستگاه و اخطار های صوتی است که باید سریع مشکلات آن را برطرف کنیم.

نقش دستگاه DVR در سیستم های نظارتی

دستگاه DVR قوی ترین و پرکاربردترین دستگاه دیجیتال برای ضبط تصاویر دوربین های مداربسته آنالوگ به حساب می آید و شما می توانید با استفاده از این دستگاه تصاویر آنالوگ ضبط شده توسط دوربین های مداربسته را به تصاویر دیجیتال قابل نمایش تبدیل کنید و در نهایت به شکل یک فایل ویدئویی بر روی هارد دستگاه DVR ذخیر کنید.

به عبارتی دقیق تر در پروژه های کوچک و متوسط نصب دوربین مدار بسته که هزینه های نصب سرور برای ثبت و ذخیره تصاویر به صرفه نیست، دستگاه دی وی ار به مانند یک سرور عمل می کند. در این سیستم دوربین های مداربسته به وسیله پورت های مجزا به دستگاه دی وی آر متصل می شود. می توان به طور خلاصه چنین بیان کرد که دستگاه DVR وظیفه ضبط تصاویر، انتقال آنها به هارد با فرمت های قابل پخش برای کاربر نهایی است.

یکی از مشکلات رایج در دستگاه های دی وی ار خصوصا در دستگاه DVR برند هایک ویژن بوق زدن مکرر این دستگاه بعد از نصب دوربین مداربسته است. برای مثال وقتی برای اولین بار دستگاه دی وی ار هایک ویژن را روشن می کنید، اگر هارد دیسک دستگاه به درستی تنظیم نشده باشد دستگاه شروع به زدن بوق ممتد می کند. اگر شما هم با چنین مشکلی روبرو شده باشید راه حل قطع کردن بوق خیلی راحت است. باید ابتدا به بخش تنظیمات دستگاه وارد شده و تیک مربوط به این اخطار را غیر فعال کنید.

 

مزایا و معایب استفاده از دستگاه DVR

از مزایای این دستگاه ها کیفیت بالای تصاویر ضبط شده است. قابلیت های بسیاری همانند تنظیم کردن آلارم، موشن دتکتور و … را دارد که نصب و استفاده از دوربین مدار بسته را راحت تر کرده است. می توان با استفاده از تاریخ مشخص به تصویرهای ذخیره شده دسترسی پیدا کرد. در صورتی که بخواهیم از تصاویر ضبط شده کپی بگیریم ، کیفیت آن افت پیدا نخواهد کرد.

ضبط تصویرها دارای حجم زیادی می باشد که ما را از عوض کردن نوار بی نیاز می کند. امکان ضبط کردن تصاویر کمی قبل از تشخیص دادن حالت حرکت میسر شده است.  می توان با اتصال دی وی آر به شبکه اینترنتی تصاویر ضبط شده را از راه دور مشاهده کرد.

از معایبی که برای این دستگاه ها می توان ذکر کرد هزینه نسبتاً بالای آن می باشد. البته با در نظر گرفتن ویژگی ها و قابلیت هایی که این دستگاه دارد متوجه می شویم که هزینه آن بسیار مقرون به صرفه نیز می باشد.

 

 

علت بوق زدن دستگاه DVR هایک ویژن

 

 

تنظیمات اخطار در DVR

اگر دستگاه دی وی آر هایک ویژن شروع به بوق زدن کرد، ابتدا باید دلیل آن را جست و جو کنید. عمده علت بوق زدن دستگاه DVR هایک ویژن به شرح زیر است:

  • پر شدن هارد دیسک
  • قطع شدن ارتباط هارد دیسک با دستگاه
  •  دچار مشکل شدن هارد دیسک دستگاه
  • قطع شدن کابل شبکه دستگاه
  • وارد شدن به دستگاه ضبط پس از چند بار زدن پسورد دستگاه
  • تشخیص حرکت توسط دوربین های متصل به دستگاه
  • تشخیص قطع شدن تصویر دوربین مدار بسته به هر دلیلی
  • تشخیص وارد شدن ضربه به دوربین مدار بسته
  • تشخیص عبور از خطر فرضی
  • تشخیص ورود غیر مجاز به منطقه از پیش تعریف شده و همه قابلیت های VCA

 

 

غیر فعال کردن بوق زدن DVR

در سطور قبل دلایل احتمالی که منجر به بوق زدن دستگاه DVR می شود را برای شما بیان کردیم. اما سوال مهم این است که در چنین شرایطی چطور می توان بوق زدن دستگاه را متوقف کرد؟

برای غیر فعال کردن بوق زدن دستگاه DVR هایک ویژن ابتدا وارد تنظیمات دستگاه شوید و از بخش Configuration گزینه Exception انتخاب کنید.

در مرحله بعد تیک بخش Enable Event Hint را غیر فعال می کنیم .

سپس در قسمت Exception Type  گزینه All را انتخاب کنید .

در مرحله ی بعد تیک گزینه Audible Warning را غیر فعال کنید .

در مرحله آخر هم تنظیمات را از طریق دکمه Apply ذخیره کنید .

مقالات مرتبط برای مطالعه بیشتر:

فناوری SenseUp در دوربین مداربسته

سرعت شاتر در دوربین مداربسته

نحوه محاسبه یو پی اس برای دوربین مدار بسته

نصب دوربین مداربسته در رستوران ها

قیمت دوربین خودرو

دستگاه DVR هیبرید



:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

برد در دوربین های مدار بسته ی بی سیم، در واقع همان بهترین فاصله برای دریافت و ارسال تصاویر بدون نیاز به کابل کشی است. با توجه به اینکه دوربین های مدار بسته ی بی سیم، شامل دو دسته ی آنالوگ و دیجیتال هستند، محدوده ی برد در آن ها نیز متفاوت خواهد بود.

دوربین های مدار بسته ی بی سیم آنالوگ

در دوربین های بی سیم آنالوگ، انتقال ویدئو های صوتی و تصویری، با استفاده از فرکانس و امواج رادیویی صورت می گیرد. برد این دوربین های بی سیم، حدود 90 متر است که در صورت وجود موانعی چون: دیوار و یا دیوار، محدوده ی برد کمتری را شامل می شود. پهنای باند در این دوربین های بی سیم، در سه فرکانس 900 مگا هرتز، 2.4 گیگاهرتز و 5.8 گیگاهرتز موجود است که در حال حاضر اکثر دوربین های نظارتی بی سیم، با فرکانس 2.4 گیگا هرتز عمل می کنند.

دوربین مدار بسته ی بی سیم IP

به دوربین های که دارای استاندارد IEE802.11 و یا WiFi هستند، دوربین های مدار بسته ی بی سیم دیجیتالی (تحت شبکه) می گوییم. ویدئو های صوتی و تصویری، در این دوربین های بی سیم، از طریق بسته های دیجیتالی رمز گذاری می شود و با پهنای باند اینترنت، انتقال داده می شوند. محدوده ی برد در این دوربین های بی سیم، حدود 137 متر است. همچنین این دوربین، با استفاده از تکنولوژی WiFi، امکان ارسال و دریافت تصاویری با حجم بالا را فراهم می کند.

باید توجه داشته باشیم که در صورت استفاده از دوربین های شبکه در تعداد زیاد، ممکن است در پهنای باند و انتقال تصاویر، اختلال ایجاد شود. بر همین اساس بسیاری از کارشناسان، از چند شبکه ی بی سیم اینترنتی استفاده می کنند.

  1. حفاظت از مرز ها
  2. حفاظت سایبری در دوربین های مداربسته
  3. نکاتی درباره اکسس کنترل
  4. حفاظت پیرامونی در مدارس
  5. سیستم اعلام سرقت
  6. دستگاه ذخیره سازی تصاویر در دوربین مداربسته
  7. 7.      حفاظت پیرامونی در مقابل حملات تروریستی
  8. ضبط صدا در دوربین مداربسته
  9. اثربخشی دوربین های حرارتی هایک ویژن
  10. بازارهای جدید دوربین مداربسته هوشمند
  11. اثرات کرونا بر صنعت امنیت
  12. سواستفاده شرکت های تکنولوژیک
  13. محافظت از کسب و کارهای کوچک و متوسط
  14. بزرگترین روندهای صنعت امنیت
  15. تست هارد دوربین مداربسته

فناوری ابری در صنعت امنیت



:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

تشکیل تصویر در دوربین های مداربسته کاملا منوط به شرایط نور موجود در محیط است. زمانی که نور از سطح جسم به لنز دوربین می تابد تصویر تشکیل می شود. حتی نور IR که به دلیل طول موج آن برای چشم انسان نامرئی است می تواند توسط دوربین مداربسته تشخیص داده شود و ایجاد تصور کند. در این مقاله قصد داریم به اهمیت نور در تشکیل تصویر دوربین مداربسته بپردازیم.

 تعریف طیف نوری

نور مرئی دارای طیف های نوری متفاوتی است که اگر آن را تفکیک کنیم رنگ های مختلفی خواهد داشت. برای مثال رنگین کمان تمامی رنگ هایی که چشم انسان قادر است آن ها را ببیند را در خود دارد. رنگ های بنفش و آبی دارای طول موج کوتاهی برابر با 400 نانومتر و قرمز برابر با 700 نانومتر هستند. چشم انسان بیشر به رنگ سبز حساس است و کمتر به آبی و قرمز. نمودار استاندارد این اطلاعات را با نام نمودار photopic می نامند.

تعریف لوکس و روشنایی (Illumination)

روشنایی، Illumination و یا شدت نور، یک اصطلاح فیزیکی است که به انرژی کل نور قابل مشاهده در یک واحد اشاره دارد. نام این واحد لوکس است. دوربین هایی با Illumination پایین قادرند تصاویر با کیفیت بالا در شرایط کمتر از استاندارد نوری برای تشکیل تصویر ارائه دهند.

میزان شدت روشنایی یک محیط را با واحد لوکس (Lux) نشان می دهند. دوربین های مداربسته دارای میزان لوکس متفاوتی هستند و در شرایط کم نوری عملکرد متفاوتی دارند. برخی دوربین ها دارای لوکس صفر 0LUX هستند. این بدین معناست که می توانند در تاریکی مطلق نیز تصاویری واضح ارائه کنند. همان طور که گفتیم دوربین های مداربسته دارای لوکس های متفاوتی اعم از 0/01، 0/001، 0/0001، 0/05، 0/005، 0/0005 هستند. اما میزان Illumination بستگی به ساختار دیافراگم لنز دارد که با نام F value خوانده می شود. هر چه F value کمتر باشد عدد لوکس مورد نیاز دوربین برای تشکیل تصویر نیز کمتر خواهد بود. عبارت دیگری نیز با نام لوکس رنگ نیز وجود دارد که مربوط به قدرت تشخیص رنگ در شرایط نوری نامساعد توسط دوربین است و مقداری ما بین 0.0004LUX تا یک لوکس دارد.

لوکس مناسب برای یک دوربین مداربسته چقدر است؟

به طور کلی هر چه نور مورد نیاز دوربین برای تشکیل تصویر کمتر باشد آن دوربین قوی تر است و عملکرد بهتری در تاریکی دارد. اما دوربین های معمولی امروزی دارای لوکس 0/1 هستند (تقریبا روشنایی یک شمع در یک اتاق ده متری). تمامی دوربین ها برای تشکیل تصویر به حداقل صد برابر این مقدار نیاز دارند. اما سوالی که پیش می آید این است که پس چگونه بسیاری از دوربین ها در تاریکی مطلق نیز می توانند تصاویر واضح و با کیفیت ارائه کنند. پاسخ این است که این دوربین ها از نور مادون قرمز IR استفاده می کنند.

در واقع این دوربین ها که با نام دوربین های دید در شب IR نیز خوانده می شوند، در ساختار خود دارای ال ای دی های مادون قرمز هستند که از طریق آن ها نور مورد نیازشان برای تشکیل تصویر تامین می گردد. این نور در طیف نور های مرئی قرار نمی گیرد. بنابراین در محدوده دید چشم انسان نیست. اگر حساسیت دوربین نسبت به نور مادون قرمز بیشتر باشد عملکرد دید در شب مناسب تری هم خواهد داشت.

حداقل نور مورد نیاز MINIMUM ILLUMINATION

استاندارد های حداقل نور مورد نیاز برای تشکیل تصویر:

  • 0.1Lux: تاریکی نرمال
  • 0.01Lux: تاریکی همراه با نور ماه
  • 0.001Lux و کمتر: نور ستارگان

فیلتر IR-CUT

سنسور دوربین مدار بسته نسبت به طیف گسترده تری از امواج نوری حساس است و بیشترین حساسیت آن نسبت به نور IR است. با این حال خود نور IR نیز می تواند گاهی اوقات تصویر را مختل کند به همین دلیل از فیلترهایی با نام IR-cut در دوربین ها استفاده می شود که در مواقع لزوم نور IR را قطع کند. دوربین از نور IR بیشتر در شب استفاده می کند. بهترین نور برای تشکیل تصویر در دوربین مداربسته میزانی است که با وجود آن کنتراست تصویر به حداکثر برسد.

فیلتر IR-CUT یک قطعه مکانیکی است که در داخل دوربین و ما بین لنز و سنسور قرار می گیرد و بین دو حالت روز و شب سوئیچ می شود. در هنگام شب این قطعه از جلوی سنسور کنار رفته و اجازه می دهد تا نور IR به سنسور برسد. در حالت روز بر عکس فیلتر ما بین سنسور و لنز قرار گرفته و از رسیدن نور IR به سنسور جلوگیری می کند.

 

https://tiamcctv.com/product/nx-hd1213-i2/7.5

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2052-i/8

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2763g0-izs/8

https://tiamcctv.com/product/ipc-b120h/8

https://tiamcctv.com/product/td-8623im-20m-ar15/8

https://tiamcctv.com/product/thc-t120-m/8

https://tiamcctv.com/product-category/storage/8.5

https://tiamcctv.com/product/ds-7108ni-q1-m/8.5

https://tiamcctv.com/product/thc-b140-m/8.5

https://tiamcctv.com/product-category/cctv/hd-camera/page/2/9.5

https://tiamcctv.com/product/td-7451asd-ar1/9.5

https://tiamcctv.com/new/cctv-lens/10

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2025fwd-i/10

https://tiamcctv.com/product/ds-7608ni-e2-8p/10

https://tiamcctv.com/hik-accessori/12.5



:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

دیافراگم در دوربین همانند یک دریچه کار می کند که نسبت به نور حساس بوده و باز و بسته می شود. عملکرد دیافراگم در دوربین را می توان مشابه عملکرد عنبیه و  مردمک در چشم انسان در نظر گرفت. زمانی که چشم انسان در معرض نور زیاد قرار بگیرد مردمک تنگ شده و شدت نور را کنترل می کند. برعکس در نور کم مردمک گشادتر شده تا نور مورد نیاز برای تشکیل تصویر به چشم برسد. دیافراگم در دوربین مداربسته از طریق اتصال به یک حسگر متصل دریچه را بزرگ یا کوچک می کند.
همانطور که گفتیم اگر نور محیط زیاد باشد دریچه کوچکتر و اگر نور محیط کم باشد دریچه بزرگ می شود تا نور بیشتری را جذب کند. با استفاده از این مکانیزم ساده بدون هیچگونه مشکلی تصویر دوربین در  یک بازه نوری بسیار وسیع ساخته می شود.

دیافراگم با فوکوس دوربین چه رابطه ای دارد؟

باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان باز و بسته شدن دیافراگم دوربین، تنها بر روی نور ورودی تاثیر نمی گذارد. بلکه میزان و توانایی فوکوس دوربین را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. هر چه دریچه دیافراگم دوربین بازتر باشد میزان فوکوس دوربین کمتر می شود

برای درک بهتر این موضوع فرض کنید شما و فردی دیگر در یک راستا و در فواصل مختلف از یک دوربین مداربسته قرار گرفته اید. دوربین نیز در حالت فوکوس بر روی شما قرار گرفته، اما در حالت اولیه (دیافراگم بسیار بسته) دوست شما را هم با وضوح خوبی نشان می دهد. حال هرچه دیافراگم دوربین را بازتر کنیم تصویر تشکیل شده از دوست شما تارتر به نظر می رسد.

تاثیر دیافراگم بر روی فوکوس و وضوح تصاویر در دوربین های مداربسته باعث شده تا کاربرد دیافراگم اتوماتیک در دوربین های مداربسته بسیار محدود شود. بدین ترتیب تولید کنندگان دوربین های مداربسته سعی کرده اند، دیافراگم دوربین را تا جای ممکن کوچک نگه داشته تا از این طریق بتوانند در بازه بزرگی از تصویر فوکوس را حفظ نموده و تصاویر را با وضوح بهتری ارائه نمایند. تقریبا می توان گفت که هیچ یک از دوربین هایی که دارای لنز ثابت هستند دیافراگم قابل تنظیم ندارند. دیافراگم اتوماتیک را تنها می توانید در دوربین های مداربسته باکس با لنزهای قابل تنظیم ببینید.

عدد F در دیافراگم

بازه دیافراگم دوربین مداربسته را معمولا در کنار مشخصه های نور (حداقل نور مورد نیاز) می نویسند و آن را با عدد F نمایش می دهند. به میزان قابیلت لنز دوربین جهت عبور دادن نور عدد F گفته می شود. بازه دیافراگم در بیشتر دوربین های مداربسته f1.2 یا f1.4 است. بعضی از انواع دوربین با چیپ تصویر بزرگتر ممکن است دیافراگم های بزرگتری هم داشته باشند.

 

https://tiamcctv.com/product/dvr-116g-f1/5.5

https://tiamcctv.com/upgrading-the-security-industry/5.5

https://tiamcctv.com/product-tag/hikvision/page/2/6

https://tiamcctv.com/product/td-3532b4-a2/6

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2t35fwd-i8/6.5

https://tiamcctv.com/product/nx-hd2213-i3/6.5

https://tiamcctv.com/product-category/cctv/network-camera-ip/page/4/7

https://tiamcctv.com/product-category/storage/network-video-recorder/nvr-64ch/7

https://tiamcctv.com/product-tag/تی-وی-تی/7

https://tiamcctv.com/product/skyhawk-st10000vx0004/7

https://tiamcctv.com/product/ds-2ae5223ti-a/7.5

https://tiamcctv.com/product/ds-2ce12h0t-pirl/7.5



:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

در سال 2017 اغلب شرکتهای سازنده دوربین مداربسته امکان تنظیم خوکار سرعت شاتر را در دوربینهای مدار بسته ممکن ساخته اند تا بتواند از سرعت بسیار پایین تا سرعت پیش فرض 30/1 ثانیه تصاویر بهتری ضبط نماید. کاربران باید بدانند که بسیاری از شرکتهای سازنده دوربین مداربسته هنوز هم سرعت پیش فرض شاتر دوربین مداربسته را روی کمترین حد قرار می دهند تا در شرایط نور کم قادر به تصویربرداری باشند اما اینکار موجب تولید تصاویری تار یا بلور شده در نور کم می شود.

با تغییر میزان سرعت شاتر در مقادیری مثل 1/4 ثانیه میزان دریافت نور تا بیش از 750 درصد نسبت به یک دوربین مدار بسته پیشرفته افزایش می یابد. این قابلیت تقریبا در اکثر دوربینهای مدار بسته با قابلیت کار در نور کم و ارزانقیمت بشکلی استفاده شده است.

در تصویر زیر فرق بین سرعتهای مختلف شاتر را مشاهده می کنید. وقتی سنسور دوربین مدار بسته زمان بسیار کوتاهی در معرض نور قرار می گیرد (تصویر سمت راست) حرکات سریع اجسام هم واضح تر دیده می شود و با افزایش این زمان حتی در نور کافی هم اجسام تار دیده می شوند.

سرعت شاتر Exposure دوربین مدار بسته

مثلا نمونه این تغییرات را در دوربین مداربسته Axis M3004 در تصویر زیر می بینید. در تصویر سمت چپ تصویر فرد ثابت، بسیار واضح است اما در حرکت آرام قدم زدن کاملا تار دیده می شود که علتش هم سرعت شاتر پیش فرض بسیار پایین 1/4 ثانیه ایست.

سرعت شاتر Exposure دوربین مدار بسته

مثلا در دوربین مدار بسته Samsung SNB-6004 با سرعت شاتر 1/5 ثانیه و رزولوشن 1080P تصویر تصنعی شبح شکل در حرکت فرد مشخص است در حالی که قابلیت کار در نور کم دوربین خیلی فرقی نکرده است.

سرعت شاتر Exposure دوربین مدار بسته

بعلاوه ممکن است شرکتهای سازنده از تکنیکهای دیگری که اساسا به میزان کندی شاتر در عمل ختم می شود، استفاده کنند. نمونه این تکنیکها محسوس کننده (Sens Up)، تشدید کننده(Intensifier) یا ادغام فریمها خواهند بود. کاربران باید درباره این عبارات اطلاعات داشته باشند و وقتی در شک بودند که این قابلیتها برایشان کاربرد دارد یا نه، تمام قابلیتهای دیگر را غیرفعال کنند و ببینند چقدر کارکرد دوربین مدار بسته تغییر خواهد کرد. آیا این قابلیتها با یکدیگر در تداخلند یا کیفیت تصویر را در ظاهر بالا می برند؟!

 

مشکلات دیگر تاری تصویر

کاربران باید در مورد دیگر ویژگیهای بکار رفته در دوربینهای مدار بسته تحت شبکه (IP) که باعث تاری تصویر می شود اطلاعاتی داشته باشند. سطح بالایی از DNR (کاهش نویز دیجیتال) که امروزه در دوربینهای مدار بسته کار در نور فوق العاده کم استفاده می شود می تواند باعث تاری تصویر شود. بعلاوه دوربینهای مداربسته WDR واقعی هم باعث ایجاد تاری در تصویر می شوند و علتش هم ترکیب exposure چندگانه برای ایجاد تصاویر WDR است که حتی در حرکات کوچک اجسام هم تصویر را تار می کنند. این مشکلات با آنکه عوامل و دلایل مختلفی دارند اما  بیشتر شبیه تاری تصویری است که بدلیل سرعت شاتر بوجود می آید.

بخاطر تمام این مشکلات متخصصان و تکنسینها باید برای رسیدن به بهترین نتایج، تنظیمات متعددی را برای حذف تاری تصویر تغییر می دهند تا به بهترین ترکیب یک شرکت دست پیدا کنند.

  1. تست هارد دوربین مداربسته
  2. قابلیت AWB در دوربین مداربسته
  3. نقش ویدئووال (Video Wall) در دوربین مداربسته / واتر مارک (WATERMARK) در دوربین مدار بسته
  4. قابلیت تشخیص دستکاری در دوربین مداربسته / دلیل سوختن هارد دیسک در دوربین مدار بسته
    تست هارد دوربین مداربسته
  5. فناوری EIS و OIS در دوربین مدار بسته


:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

ویژگیهای پروژکتورهای پیشرفته دید در شب (IR)

همانطور که در مقالات قبلی سی سی تی وی آنلاین عنوان کردیم، از ایرادات پروژکتورهای نور IR این بود که با کاهش فاصله اجسام از منبع نور، با شدت نوری روبرو می شویم که جزئیات غیر قابل نمایش می شوند. به همین منظور شرکتهای سازنده دوربینهای مدار بسته و سیستمهای نور IR بفکر ساخت پروژکتورهایی افتادند که بتواند "سیستم نور IR هوشمند" را بر روی دوربینهای مدار بسته پیاده سازی نماید.

Smart IR (سیستم نور IR هوشمند دوربین مداربسته)

بعضی از مدلهای دوربین مدار بسته با اسامی IRAdoptive یا Smart IR تولید می شوند که می تواند بر اساس فاصله اجسام در صحنه شدت تابش نور دید در شب (IR) را بصورت دینامیکی و پویا کاهش یا افزایش دهد تا از مشکلات Overexposure یا نورزدگی تصویر جلوگیری نماید.

سیستم نور IR هوشمند از یک یا دو تکنیک یا ترکیبی از آنها برای رفع مشکل استفاده می کند :

  • تنظیم توان ال ای دی های منبع نور IR : بعضی از دوربینهای مدار بسته با کاهش توان مصرفی پروژکتورهای IR بر اساس شرایط صحنه و اهداف سعی می کنند شدت نور بهتری برای اجسام نزدیک دوربین مهیا کنند. اما با کاهش توان مصرفی هر جسمی که در فواصل دورتر صحنه وجود دارد شدت نور بسیار کمی دریافت می کند و تقریبا جزئیات تصویر آن هدف قابل مشاهده نیست.
  • سیستم تابش خودکار سریع (Auto-exposure) : بعضی شرکتهای سازنده "سیستم نور IR هوشمند" دارای سرعت تنظیم exposure بالاتری هستند و بسرعت در صحنه با توجه به دور بودن(یا دور شدن) اجسام سعی در تامین نور بیشتر خواهند کرد. دوربینهای مداربسته معمولا میزان AE (تابش خودکار) را بر روی مقادیر کندتر تنظیم می کنند تا میزان تغییرات exposure که در زمان مشاهده تصاویر مثل فلاش دوربین عمل می کند مرتفع شوند. اما زمانی که از پروژکتورهای نور دید در شب قدرتمندتر استفاده می کنیم این تنظیمات مطلوب تر است(سرعت بالاتر نسبت به سرعت پایین گذشته).

فهم اینکه دقیقا کدام روش یا روشها در دوربین مدار بسته بکار گرفته شده اند کمی سخت است و معمولا نیاز به اندازه گیری شدت نور و توان پروژکتورهای نور IR دارد. اغلب شرکتهای سازنده هم خبری از عنوان این نکته که ال ای دی های IR چطور کار می کنند نیست.

البته توجه داشته باشید که معمولا این قابلیتها در دوربین مدار بسته مجهز به نور IR قابل اجراست و قابلیت سازگاری با پروژکتورهای نور IR مجزا از دوربین مدار بسته هنوز ممکن نشده است. علت هم واضح است، باید پردازش و تشخیص جای اجسام و اهداف در صحنه بصورت کاملا داخلی توسط دوربین مدار بسته صورت پذیرد و سپس توان نور IR تنظیم می شود.

تنظیم خودکار زاویه تابش نور IR

شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته اخیرا دست به تنظیم زاویه تابش سیستم نور در دوربینهای مدار بسته با نور IR داخلی زدند. یعنی دوربین مدار بسته، زاویه تابش نور IR را بگونه ای تنظیم می کند که بیشترین تطابق را با زاویه دید لنز از میدان دید (FoV) دوربین مدار بسته داشته باشد. یعنی با استفاده از چندین سری LED مختلف و با تنظیم توان هر کدام یا استفاده از یک لنز موتورایز و متحرک میزان زاویه تابش ال ای دی های نور IR را تغییر می دهند.

عملکرد این روش در دوربینهای مدار بسته ثابت و مدل دوربینهای مدار بسته PTZ مجهز به نور IR در ویدئوی زیر نشان داده شده است :

همانطور که در ویدئو مشاهده می کنید برای فواصل دور بصورت مجزا از ال ای دی هایی با تابش متمرکز و توان بیشتر استفاده شده و برای صحنه و عرض میدان دید هم از ال ای دی هایی با نور گسترده بهره برده شده است. با افزایش فاصله اجسام ال ای دی های دور برد روشن شده و با افزایش فاصله پرتوانتر می تابند و ال ای دی های نور گسترده با برد کم خاموش می شوند  و در فواصل نزدیک عملکرد عکس صورت می گیرد.

افت شدید مصرف پهنای باند با سیستم نور IR

بطور معمول، دوربینهای مدار بسته مجهز به نور IR در تاریکترین ساعات شب، استفاده از پهنای باند را نسبت به مدلهای بدون نور IR بشدت کاهش می دهند. زیرا استفاده از نور IR باعث کاهش نویزی می شود که قابلیت Gain در تصویر بوجود می آورد. (به مقاله DNR مراجعه نمایید.)

برای مثال در بررسیهای سی سی تی وی آنلاین درمورد رابطه بین پهنای باند و شرایط نور کم، مشاهده کردید افزایش مصرف پهنای باند در دوربینهای مدار بسته مجهز به نور IR در شب تقریبا 176 درصد افزایش می یابد و در مقابل دوربینهای مدار بسته بدون نور IR در حالات دید شبانه/روزانه (Day/Night) باعث افزایش 500 درصدی مصرف پهنای باند می شوند!!!

با همه این تفاصیر دو محدودیت اصلی همواره وجود دارد :

  • تابش نور IR دید در شب باید تمام صحنه نظارتی را پوشش دهد. اگر محیط معینی کاملا تاریک باشد، دوربین مدار بسته با روشن کردن قابلیت gain سعی می کند اجسام آن منطقه را روشنتر نشان دهد و این یعنی مصرف بالاتری از پهنای باند دوربین مداربسته بر حسب این تغیرات نیاز خواهد بود.
  • برای کاهش راحت تر مصرف پهنای باند در نور کم، باید از قابلیتهای VBR/MBR در لحظه استفاده شود. یعنی میزان نرخ پایینتر انتقال بیتها بر روی اثرات توهمی نویزها در تصویر تاثیری نمی گذارد. اثراتی که باعث می شود با انکد بیشتر روی نویزهای تصویر (حاله ها و جلوه های بصری نامفهوم نویز) چیزی جز افزایش مصرف پهنای باند نصیب کسی نشود!
  1. تاثیر طول کابل کشی بر کیفیت تصویر دوربین مدار بسته
  2. دوربین مدار بسته مخفی / نصب میکروفن دوربین های IP
  3. کیفیت دوربین مدار بسته / انواع پردازنده دوربین مدار بسته
  4. ویژگی smart ir در دوربین های مدار بسته

دلایل نصب دوربین مداربسته



:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

با اینکه هیچ دستورالعمل کلی ویژه یا عمومی / خاص برای نوع کابل کشی شبکه دوربین مدار بسته وجود ندارد اما BICSI با تدوین یکسری دستورالعملهای توصیه ای و پیشنهاد روشهایی برای طراحی و نصب کابل شبکه می تواند کمک کننده باشد. معمولا زمانی که کار به بیان مشخصات کابل کشی دوربینهای مدار بسته می رسد استانداردی با بیان کد مشخص در BISCI بعنوان معیار یا دستورالعمل کار ارائه می شود. این سند یا دستورالعمل بیان می کند که باید نحوه نصب به چه صورت انحام شود و معمولا توصیه می شود که 5 نکته مهمی که در مقاله قبلی آموزش کابل کشی دوربین مدار بسته گفتیم مد نظرتان قرار گیرد و بعنوان بخشی از پروژه نصب کابل شبکه انجام گیرد. در زیر لیستی از مشخصات و کدهای بسیار رایج قید شده است :

  • NECA/BICSI 607-2011 : استانداردی برای ارتباطات داخلی و مطمئن و نقشه کشی پلان (زمین) و روشهای نصب کابل شبکه برای ساختمانهای تجاری
  • BICSI 002-1011 : بهترین توصیه های عملی برای طراحی و نصب و راه اندازی کابل شبکه در دیتا سنترها
  • ANSI/BICSI 001-2009 : استاندارد طراحی سیستمهای انتقال اطلاعات برای موسسات دانشگاهی و آکادمیک K-12
  • ANSI/NECA/BICSI 568-2006: استاندارد کابل کشی ارتباطات از راه دور محدود داخلی ساختمانهای تجاری
  • دستورالعمل رفرنس طراحی امنیتی و حفاظتی الکترونیکی (ESSDRM)
  • دستورالعمل روشهای اجرای ارتباطات از راه دور گسترده و اشتراکی (TDMM)

حتی اگر پروژه ها کاملا بر اساس این استانداردها یا صرفا بر اساس این مشخصه ها اجرا نشوند، بازهم این دستورات و توصیه ها می توانند راهنمای خوبی برای تکنسینها و طراحان کابل کشی شبکه محسوب شوند تا از گرفتار شدن به مشکلات بعدی جلوگیری کرده باشد.

تاثیر طول کابل شبکه بر روی دوربینهای مدار بسته چقدر است؟ 

بررسی و آزمایش صحت کابل کشی

نصب صحیح کابلهای شبکه بخش کلیدی برای داشتن یک سیستم نظارت تصویری بدون اشکال خواهد بود.

البته تست و بررسی کابل کشی درواقع کاری پیش گیرانه است تا مشکلات بعدی دوربین مدار بسته را قبل از اتفاق حل نماید و نیازی به رفع مشکلات و عیب یابی مشکل دوربین مداربسته نباشد یا کارکرد نادرست برطرف شود و به نصب و راه اندازی مجدد دوربینهای مداربسته منجر نشود. تسترهای کابل شبکه متوسط و معمولی بسیاری در بازار وجود دارند که براحتی بدون صرف وقت بیشتر، عیب یابی یا تست کابل کشی شبکه را انجام می دهند.

سه نوع اصلی ابزارهای تست کابل کشی شبکه دوربین مدار بسته

انتخاب از بین 3 نوع ابزار Verifier، Qualifier و Certifier (تعیین کننده کارایی، کیفیت سنج، بررسی کننده استاندارد) بصورت زیر است :

Certifier ها تنها وضعیت EIA/TIA568B را بررسی می کنند تا مطمئن شوند خطوط بخوبی کار میکند و با بهترین کارایی قابل استفاده هستند. جنبه منفی اصلی آنها این است که قیمت بسیار بالایی در حدود 10 هزار دلار دارند و چیزی بیش از 4 یا 5 برابر یک دستگاه Qualifier یا کیفیت سنج هزینه دارند.

Qualifier ها هم جزئیات فنی بررسیهای انجام شده را ارائه می دهند و با هیچ استاندارد خاصی سازگار نشده اند تا در فضای عملی با قیمتی کمتر از Certifier ها وضعیت زیرساخت شبکه را بررسی کنند.

Verifier ها هم تنها به بررسی ساده و پایه ای کابلهای شبکه می پردازند و نمی توانند مشکلاتی مثل Crosstalk(تداخل اعوجاجی)، افت سیگنال یا قطع ارتباط منطقی را پیداکنند. مثبت ترین جنبه آنها معطوف به قیمت بسیار کم آنهاست.

برای کابل کشی شبکه دوربین مدار بسته با زیر ساخت PoE چه باید کرد؟! چه محدودیتهایی را باید در نظر گرفت.

بررسی کننده های کابل شبکه(Cable Verifiers)

Verifier ها بیشترین تستهای مورد نیاز ممکن را برای اطمینان از کارکرد اصلی کابلها انجام می دهند و قابلیتهای آنها عموما از شرکتی به شرکت دیگر فرق می کند. Verifier ها از تستهای دستی و غیر خودکار هم برخوردارند و میتواند توسط چندین دستگاه ریموت یا متصل تا انتهای دیگر کابل را تست کنند. برخی از انواع Verifier ها قابلیت تست کابلهای کواکسیال با اتصالات F را نیز دارند.

تست و عیب یابی شبکه دوربین مدار بسته

قابلیتهای رایج Verifier های شبکه

  • Wiremap : Wiremap معلوم می کند که آیا کابل UTP بخوبی به دستگاهی متصل شده یا نه و اینکه زوج سیمها بدرستی در سوکت زنی متصل شدند یا خیر (بر اساس استاندارد EIA/TIA 568A/B). این تستر ممکن است وضعیت را بصورت گرافیکی، توسط ال ای دی های تعیین وضعیت یا کدهای تعیین شده به تکنسین ارائه دهد. Wiremap گرافیکی برای استفاده افراد مبتدی و غیر حرفه ای بسیار راحت تر است و بخوبی نشان می دهد که کدام پینها یا زوج سیمها در کابل مشکل دارند یا چطوری دچار crosstalk شده اند. در مورد کابلهای کواکسیال براحتی نشان می دهد که آیا اتصال کوتاهی بین شیلد و سیم اصلی بوجود آمده یا نه.
  • چک طول کابل یا مسافت حداکثری : Verifier نشان می دهد که آیا طول کابل شبکه بیش تر از حد استاندارد است یا اینکه کابل UTP بیشتر از 100 متر نباشد. این قابلیت نشان می دهد که حداکثر مسافتی که با این کابل می توان کابل کشی کرد چه میزان است و تا کجا سالم و بقیه کابل که به مشکل خورده است یا شکسته کدام بخش است. بنابراین تعمیرکار براحتی بخش ناقص را تشخیص می دهد.
  • تشخیص کابل : هر بخش ریموت دارای یک دستگاههای متمایز است که کاربر می تواند با اتصال کابلهای متعدد یا سوکتهای مختلف در یک لحظه متوجه شود وضعیت اتصال فیزیکی چطور است. یعنی مثلا زمانی که کابلها ارتباط را بر قرار نمی کنند براحتی می توان تشخیص داد که آیا کابلها به سویچ وصلند یا نه؟ یا اصلا تداخل Cross با خطوط تلفن رخ داده یا نه.

دستگاههای Verifier معمولا نتیجه بررسیها را ذخیره نمی کنند در حالی که این قابلیت جزء مزیتهای دستگاههای Qualifier و Certifier محسوب می شود. در قسمتهای بعدی مقالات سی سی تی وی آنلاین به Qualifier ها و Certifier ها می پردازیم.

 

  1. اموزش نصب دوربين مداربسته انالوگ
  2. راهنماي انتخاب دوربين مداربسته انالوگ
  3. زوم اپتيکال و زوم ديجيتال در دوربين مداربسته
  4. زاويه تنظيم در دوربين مدار بسته
  5. بررسي دوربين اتاق کودک


:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 


دوربین مدار بسته وریفوکال

دوربین مداربسته وریفوکال : استفاده از دوربین های مداربسته برای افزایش امنیت و نظارت دقیق تر بر مکان های مختلف هر روز بیشتر می شود و از سوی دیگر شاهد ورود هر روزه تکنولوژی های جدید و انواع مختلفی از دوربین مدار بسته با نام برندهای متفاوت ( مانند برند هایک ویژن ) در دنیا هستیم. یکی از شاخص های مهم در ایجاد تنوع در کاربرد های دوربین مداربسته، تفاوت در لنزهای بکار رفته در تولید این دوربین ها است. برای مثال لنزهای متغییر و ثابت هر کدام در مکان ها و پروژه های متفاوتی کاربرد دارند. در یک دسته بندی کلی لنزهای دوربین مداربسته با توجه به امکان تغییرات در فاصله کانونی به دو دسته کلی تقسیم می شوند، یکی دوربین های با لنز ثابت ( FIX) و دوم دوربین های دارای لنزهای متغییر ( varifoca) . در ادامه این مطلب به بررسی انواع لنز در دوربین های مداربسته و کاربردهای آنها می پردازیم .

لنز با فاصله کانونی متغیر

لنزهای با فاصله کانونی متغییر با نام لنزهای وریفوکال (varifoca) در بازار دوربین های مداربسته شناخته می شوند و در این لنزها طیف متنوعی از تغییرات در فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته در دسترس است. نکته مهم در خصوص لنزهای دوربین مدار بسته وریفوکال این است که این لنزها به دلیل فاصله کانونی کوتاه به عنوان لنزهای زوم کارایی ندارند و تنها برای تنظیم دقیق تصاویر دوربین مداربسته در شرایطی استاندارد بین دو لنز استفاده می شود. دلیل اصلی ساخت این نوع لنزها ایجاد راحتی در نصب دوربین مداربسته و صرفه جویی در هزینه ها بوده است.

بنابراین در یک کلام می توان چنین گفت که این نوع لنز دوربین مدار بسته باعث استاندارد سازی سیستم ها و کاهش هزینه می شود.

دوربین مدار بسته وریفوکال

لنز زوم دستی دوربین مدار بسته

این نوع لنز این امکان را می دهد که فاصله کانونی برای دریافت تصاویر توسط دوربین به صورت دستی تنظیم شود. معمولا این کار با استفاده از یک حلقه کنگره دار در بدنه لنز انجام می شود. بنابراین تنظیمات دستی با حلقه موجود در بدنه مفهوم بزرگ نمایی تصاویر با فاصله کانونی طولانی تر را امکان پذیر می کند. نسبت بزرگ نمایی به نسبت اعداد یک به شش بیان می شود، به این معنی که طولانی ترین فاصله کانونی شش برابر کوتاه ترین فاصله است.

 

لنز زوم موتو رایز شده

لنزهای موتورایز شده همانطور که از اسم آنها پیدا است این قابلیت را دارند که تنظیمات لنز بجای آنکه توسط دست انسان انجام شود توسط موتور تعبیه شده در دوربین انجام شود. نحوه عملکرد این لنزها به این شکل است که حلقه زوم لنز توسط یک موتور کوچک DC و با کنترل از راه دور برای ایجاد تصاویر شفاف تنظیم می شود. نکته مهم در خصوص این نوع لنزها این است که امکان استفاده گسترده از آنها در دوربین مداربسته نیست چرا که زاویه شیب دوربین مداربسته اغلب نیاز به تغییراتی دارد که توسط موتور DC این لنزها دقت کافی را ندارد.

نکته بسیار مهم در خصوص لنزهایی که بر روی دوربین مداربسته نصب می شود این است که قبل از هر چیز باید نسبت وزن دوربین مداربسته و لنز محاسبه شود. در صورت عدم توجه به این نسبت ها بدن دوربین ممکن است آسیب جدی ببیند و متحمل هزینه های گزافی می شوید. پیشنهاد ما این است ک هم برای نصب دوربین مدار بسته و هم برای انتخاب لنزها با شرکت های معتبر نصب دوربین مداربسته قرارداد ببندید تا از خدمات پشتیبانی حرفه ای این شرکت ها بهره مند شوید.

بررسی لنز های متغیر یا وریفوکال

دوربین های مداربسته وریفوکال دارای لنزهایی با فاصله کانونی متغییر هستند و به همین دلیل زاویه دید و عمق دید این دوربین ها نیز متغییر است و متناسب با محیط می توان فاصله کانونی این لنزها را تغییر داد.

دوربین مدار بسته وریفوکال

مشخصات پر کاربردترین لنزهای دوربین مداربسته را در زیر مشاهده می کنید:

  • لنز ۳٫۵ تقریبا ۸ mm
  • لنز ۲٫۸ تقریبا mm12
  • لنز ۵   تقریبا mm50

لنز ۳/۵ به ۸ میلی متر یعنی فاصله کنونی این لنزها از ۳/۵ میلی متر تا ۸ میلی متر قابل تغییر است.به طور کلی در تنظیمات لنزهای دوربین مدار بسته وریفوکال یادتان باشد که  هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد لنز زوم بیشتر و در نتیجه عمق دید بالاتر است اما در مقابل زاویه دید کمتری خواهید داشت. لنز های وری فوکال خود به دو دسته اتو آیریز (Auto  IRIS) و آیریز دستی (Manual IRIS) تقسیم می شوند.

(عمل IRIS، یعنی تنظیم نور عبوری از لنزها در شرایط و محیط های مختلف  و با شدت نور رابطه عکس دارد.)

لنزهای اتو آیریز نیز به دو دسته تقسیم بندی میشوند:

لنزهای DS – IRIS

یکی از راههای کنترل IRIS به صورت اتوماتیک می باشد. به این صورت که کنترل از طریق خود دوربین انجام شده و لنز از طریق سیگنال های ارسالی از طریق دوربین کنترل می شود.

لنز های Video – Iris

کنترل این نوع لنز از طریق سنسورهای قرار گرفته بر روی لنز انجام می شود و دوربین ها منبع تغذیه این لنزها را تامین می کنند. لنزهای متغییر وریفوکال درارای دو اهرم برای تنظیمات است. اهرم اول برای تنظیم عدسی دوم و تغییر فاصله کانونی مورد استفاده قرار می گیرد و اهرم دوم برای تغییر مکان لنز اول در جهت تنظیم وضوح و کیفیت یا تنظیم فوکوس تصاویر استفاده می شود. همچنین نوع دیگری از این لنزها در بازار موجود است که تنظیمات آن از طریق موتورهای کوچک تعبیه شده در لنز از طریق سیگنال های ارسالی به نرم افزار های نصب شده انجام می شود.

 

مقالات مرتبط برای مطالعه بیشتر:

  1. فناوری SenseUp در دوربین مداربسته
  2. سرعت شاتر در دوربین مداربسته
  3. نحوه محاسبه یو پی اس برای دوربین مدار بسته
  4. نصب دوربین مداربسته در رستوران ها
  5. قیمت دوربین خودرو
  6. دستگاه DVR هیبرید


:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 


دستگاه DVR هیبرید چیست ؟

دستگاه DVR هیبرید : استفاده از دوربین های مداربسته برای بالا بردن امنیت یک مکان پر کاربردترین راهکار امنیتی حال حاضر در سرتاسر دنیا به حساب می آید. در دو دهه گذشته شاهد پیشرفت های چشم گیری در توسعه فناوری های جدید دوربین های مداربسته بوده ایم و این تحول دوربین های مداربسته را به دو دسته کلی تقسیم بندی کرده است. دوربین های قدیمی تر که با عنوان دوربین آنالوگ شناخته می شوند و دوربین های نسل جدید با فناوری های نوین که دوربین های دیجیتال نامگذاری شده اند.

 

گفتیم که دوربین مدار بسته آنالوگ نسل گذشته دوربین مداربسته به حساب می آیند که از نظر کیفیت تصاویر و امکانات نظارت تصویری در حد متوسط و برای نظارت در مکان های نه چندان حساس به کار می روند، البته مدل های HD , Full HD  این دوربین ها با کیفیت تصویر بالاتری تولید می شوند اما حتی همین مدل های جدید نیز از نظر کیفیت نسبت به دوربین های دیجیتال در سطح پایین تری قرار داند. علت اصلی که هنوز این دوربین ها تولید می شوند این است که از نظر پروسه نصب ساده تر هستند و قیمت پایین تری نیز نسبت به دوربین های دیجیتال دارند.

 

دوربین های مداربسته دیجیتال از نظر کیفیت تصاویر و همچنین قابلیت های نظارت تصویری در سطح بسیار بالاتری قرار دارند. این دوربین ها در پروسه انتقال تصویر از پروتکل های شبکه بجای کابل استفاده می کنند و امنیت بیشتری دارند. همچنین دوربین های مداربسته دیجیتال به دلیل استفاده از سیستم عامل های نسل جدید توانایی پردازش تصویر در محل را نیز دارا هستند و به عبارتی خودشان به تنهایی یک کامپیوتر کوچک با قابلیت های منحصر به فرد به حساب می آیند. همین موارد باعث می شود که دوربین های دیجیتال قیمت بالاتری داشته باشند و در هنگام نصب آنها نیاز به دانش فنی و تجهیزات پیشرفته تر است.

 

 

سوال اصلی که در هنگام نصب دوربین مدار بسته بوجود می آید این است که آیا این امکان وجود دارد که در یک پروژه هم از دوربین های آنالوگ و هم از دوربین های دیجیتال به صورت همزمان استفاده کرد؟ بله این امکان وجود دارد و مشکل تلفیق این دوربین ها را با استفاده از دستگاه DVR هیبریدی حل می شود.

 

 

DVR هیبرید

 

بنابراین در یک تعریف ساده دستگاه DVR هیبرید دستگاهی است که برای تلفیق دو دسته دوربین مدار بسته بکار می رود.

دستگاه DVR هیبریددر چه مواقعی کاربرد دارد ؟

به طور کلی از دستگاه DVR هیبریدی برای تلفیق دوربین های آنالوگ و دیجیتال استفاده می شود. به دو مورد پر کاربرد این دستگاه در زیر اشاره می کنیم.

اگر در یک مکان از دوربین های مداربسته آنالوگ استفاده شده باشد و در آینده مدیران شرکت و فروشگاه تصمیم بگیرند که از تکنولوژی دوربین های مداربسته IP برای تقویت سیستم نظارتی خود استفاده کنند، باید از دستگاه DVR  هیبرید برای اضافه کردن دوربین های دیجیتال استفاده شود.

 

  1. اگر شخص یا فروشگاهی برای پایین آوردن هزینه های نصب سیستم نظارتی خود بخواهد در مکان های کم اهمیت از دوربین های آنالوگ استفاده کند و در مقابل در مکان های با حساسیت بالا مانند قسمت ورودی ها و صندوق از تکنولوژی های نسل جدید دوربین های مداربسته دیجیتال استفاده کند، این کار تنها با استفاده از دستگاه DVR هیبرید امکان پذیر خواهد بود.
  2. اما نکاتی را باید در استفاده از این دستگاه در مواقعی که از هر دو نوع دوربین استفاده می کنیم رعایت کرد. در این دستگاه ها در مواقعی که از دوربین دیجیتال استفاده می کنید بنا به رزولشن آن به ازای ۱ مگا پیکسل یک دوربین آنالوگ کنار می رود  که در ادامه یک مثالی برای آن می زنیم.

 

بگذارید این موضوع را با یک مثال به صورت شفاف تری توضیح دهیم. برای مثال در یک پروژه یک دستگاه DVR  داریم با 16 کانال که قابلیت اتصال 16 دوربین آنالوگ برای آن وجود دارد. اگر در این پروژه بخواهیم از دو دوربین دیجیتال با کیفیت های 1 و 2 مگا پیکسل نیز استفاده کنیم این امکان با دستگاه DVR هیبریدی وجود خواهد داشت. در چنین شرایطی به ازای هر مگاه پیکسل دوربین های دیجیتال یک دوربین آنالوگ حذف می شود. در این مثال جمع مگاپیکسل های دوربین های دیجیتال می شود 3 و در نتیجه ما می توانیم دو دوربین دیجیتال و 13 دوربین آنالوگ را در این پروژه با دستگاه DVR ذکر شده استفاده کنیم.

 

مقالات مرتبط برای مطالعه بیشتر:

  1. سرعت شاتر در دوربین مداربسته
  2. نحوه محاسبه یو پی اس برای دوربین مدار بسته
  3. نصب دوربین مداربسته در رستوران ها
  4. نصب دوربین مدار بسته در ادارات و سازمان ها
  5. نصب دوربین مدار بسته در مطب های پزشکی


:: بازدید از این مطلب : 304
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 آبان 1400 | نظرات ()