تشخیص چهره Face Detection دوربین مداربسته
نوشته شده توسط : جعفر

 

تشخیص-چهره-Face-Detection-دوربین-مداربسته-چیست؟,,
قابلیت تشخیص چهره یکی از امکانات جالب در دوربین های سری اسمارت است. قابلیتی که برای بسیاری از مصرف کننده ها بسیار جذاب به نظر می رسد. این دسته از دوربین های مداربسته در تشخیص و شناسایی چهره افراد در حال تردد در مجموعه ها و سازمان ها بسیار کاربردی هستند. با استفاده از قابلیت های تشخیص چهره در این دوربین های مداربسته می توان عملکرد سیستم های نظارتی اتاق های کنترل، مدارهای آلارم اتوماتیک، دستورات ارسالی به دوربین های PTZ جهت زوم کردن بر روی سوژه های مورد نظر و … را بهبود بخشید. به دلیل تکنولوژی پیشرفته تر در دوربین های تحت شبکه قابلیت تشخیص چهره تنها در این نوع از دوربین ها وجود دارد. و تاکنون دوربین های آنالوگ نسل جدید با این قابلیت تولید نشده اند.

منظور از تشخیص چهره (Face Detection) در دوربین مداربسته چیست؟

زمانی که صحبت از امکانات پردازش تصویر در دوربین مداربسته به میان می آید در واقع منظور بخشی از توانایی های موجود در قابلیت های پردازش تصویری (Video Content Analytics) یا به اختصار VCA است. تمامی مکانیزم های هوشمند تجزیه و تحلیل تصویری در واقع بخشی از علم پردازش تصویر محسوب می شوند، که از جمله می توان به مکانیزم های ساده ای مانند حرکت در تصویر (Motion Detection)، شناسایی چهره (Face Capture)، تشخیص چهره (Face Detection) و ... اشاره نمود.
 
 

hikvision    هایک ویژن

بیشتر بخوانید:   دوربین مداربسته

نحوه عملکرد تشخیص چهره در دوربین های مداربسته

این دوربین ها با استفاده از الگوریتم های خاصی که در نرم افزار آنها تعریف شده است(مانند فاصله میان چشم ها، ابروها، بینی، خطوط صورت و …) می توانند چهره افراد را در زوایای مختلف تشخیص دهند. منظور از زوایای مختلف، تشخیص چهره از روبرو یا نیم رخ است که این امر به نرم افزار دوربین مدار بسته بستگی دارد. ولی معمولا تا زاویه 45 درجه رااز روبرو تشخیص می دهند. بعد از عملیات تشخیص نوبت به تحلیل و پردازش تصاویر می رسد که بدین صورت است که دوربین از چهره فرد یا افراد مورد نظر عکس گرفته و در بایگانی دستگاه ضبط یا سرور ذخیره می کند و شما می توانید بدون آنکه نیاز به جستجو در فیلم ذخیره داشته باشید به تمام تصاویر به همراه سایر جزئیات اعم از روز و ساعت ورود افراد دسترسی داشته باشید.

تفاوت تشخیص چهره Face Detection و شناسایی چهره Face Capture در دوربین مداربسته

در هنگام خرید باید به این نکته توجه نمایید که دو نوع از قابلیت تشخیص چهره در دوربین های مداربسته وجود دارد که با هم متفاوت اند. یکی قابلیت Face Detection و دیگری قابلیت Face Capture است. در قابلیت فیس کپچر تنها امکان تشخیص صورت افراد میسر است و امکان تمایز چهره های مختلف در آن وجود ندارد. اما در قابلیت Face Detection یا شناسایی چهره، عملکرد هوشمندانه و پیشرفته تری دارد و امکان تشخیص چهره های مختلف در آن امکان پذیر است. بعنوان مثال زمانی که چهره فردی توسط دوربین شناسایی می گردد در صورت ورود فرد مورد نظر به قسمت های مختلف مجموعه، امکان tracking یا ردیابی آن فرد در هر لحظه وجود دارد و در صورت ورود به مکان های غیر مجاز با تعبیه دستگاه آلارم می توان اطلاع رسانی مربوطه را انجام داد.

محاسن دوربین های مدار بسته تشخیص چهره

1. کمک به جمع آوری مدارک و شواهد

اگر در محل کارتان نیازمند سیستم نظارتی هستید که بتواند در جمع آوری شواهد و مدارک در هنگام نیاز به کمکتان بیاید دوربین های مداربسته با قابلیت تشخیص چهره کارایی لازم را در این خصوص دارند. و می توانند مدارک کافی را برای مشاهده تمام اتفاقات رخ داده در اختیارتان بگذارند.

2. جلوگیری از وقوع جرم

در واقع یکی از وظایف اصلی یک سیستم نظارتی جلوگیری از وقوع جرم و جنایت است و این سیستم ها می توانند عملکردی پیشگیرانه در وقوع جرم و بزه داشته باشند. در این راستا با نصب دوربین های مداربسته تشخیص چهره در مکان هایی با امکان بالای وقوع جرم می توان از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری نمود.

3. ارتقا امکانات نظارتی و کنترل و مدیریت فعالیت ها و رخداد ها

فعالیت و رخداد های زیادی وجود دارند که روزانه در یک ساختمان یا محیط اداری بوقوع می پیوندند. زمانی که سیستم نظارتی خود را به دوربین های تشخیص چهره مجهز می کنید می توانید نظارت بهتری بر فعالیت افراد درون سازمان خود داشته باشید.

   دوربین مداربسته تی وی تی          تی وی تی   نصب دوربین مداربسته

   پکیج دوربین مداربسته





:: بازدید از این مطلب : 274
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: